söndag 11 december 2011

till inom






















framtiden är


en oslipad kristall



kupar händer in i natten

grus stiger i

mattade pärlor

slipade

av



fötter



stövlar



såg du strimman jag gav dina ögon



den gavs jag av stjärnvinden



jag ger den



vidare

vidare



regnen vandrade med böljande mantlar igår, jag skrev det stängda hjärtat

kanske är det

det stängda hjärtat

det öppnade hjärtat

vilket har vridit sig ur kramphanden

i denna dag andades vindar klarblå

jorden drack himlar in

himlar drack jorden in

taken bäddades in i slirblå slöjor

strofer av

klarhet



träden bar molnkronor

mosskronor

kronor av mossa



kanske är en sådan dag det stängda hjärtat

det öppnade vilket vridit sig ur kramphanden

vilken varligt löst död mans grepp

vilken varligt bänt upp fingrarna ur stelnat grepp



kanske den grå regndagen däri ljuset ej klart steg in är det öppnade hjärtats befrielsetårar, kanske är det i det tillståndet vi förmår varsamt bända upp fingrarna, bladen – död mans grepp



det andas så många klanger

anklanger

lägger stråken an



gengångare

ekogångare

genklanger

jag ropar hör min stämma återvända

är det fladdermusen vilken lämnar vindskupan i natten

återvänder med stjärnpärlor



det andas stoftregn i ögonovaler

eller är det stjärnor



jag står med grus i mina händer

grus mattat

andas kyla

andas regn

mattade av bärandes skor

stövlar tramp



se mig in i ögonen

se mig djupt in i ögonen



jag ser världar strömma

guldfiskar

maneter



i himlarna svävar örnar

i haven svävar örnar

den ena en fågel

den andra en rocka



svävandeväsen



är det så att ett liv kan tyna bort



jag ser eldstormar

efterglöden

det finns efterbörd

det finns efterglöd



jag ser svartnade riken



jag ser

mattade

stenar

grus knastrar under mina fötter



se mig djupt in i ögonen



det är inte det du ser



regnen

stiger ur handskålar

ur svarta fåror

lagda veck spirar

vallmo

i de höga bergens mandelögonsfröjder

i en av de mörkaste trakter

traktat har de smällt månget hjärta i ansiktet med



hör min stämma så mild tala

jag kan ej förneka det mitt hjärta förtaler dig

förnekelse är ej vägen

hör mitt hjärtas sång

varför greppar du så hårt om

varför räds du det jag ser

varför söker du fly undan ur

urträdets rötter andas

drar sig upp ur fåror

kronans smaragdblad andas jordsötma

rötterna

är himmelens krona nu med pärlor

i väntan till

smaragdblad

körsbärsblommen regnar marker vita



jag står med grus i mina händer

varför lindar de ståltråd runt mitt hjärta

deras fingrar dryper bitterhet



ur fingrar droppar bitterhet

stegrytmen ljuder

sprucken

sprucken



ur sprickan stiger haven

floden andas vägar

givna



lägg mig

lägg oss i havet

i floden



jag böjer mig in i haven

följer floden

ser grusbarnen

virvla fria

värmas

av ljuspelare

ovanom

undanom

örnar svävar runt



sakta sjunker vi

vaggas i havens djupa händer

grus slipas strålande

kristaller sänder vägar

det seglar stjärnsegelsblad i havet

kristallbladslotus bär mina ögon



ser du nu det du egentligen såg

eldstormarna

vågorna

allt detta



de lärde er tidigt se trycksvärta



låt orden sjunka in

nedsänkta reliefer



och visst finns det planreliefer

samt högreliefer



lärdes gjorde ni att se högrelieferna

fastklistrade i ytan med trycksvärta vilken svedde edra ögon



låt orden sjunka in

bilderna sjunka in

stiga upp till ytan

ytan är en plan

den planen är

ur

urkällans

gudomliga plan

genom den stiger bilderna in eller ut

fria



de sökte stänga de öppnade hjärtanas sånger

ty de såg örnar sväva i skönhet

de såg er hela jordens sår



i en av de mörkaste trakter

traktater

vandrar du med ögonblommor törstande

ansikten du har mött har sett dig i frågande

sakta slöt du samman kronbladen du med möda öppnat ett efter ett.

stundtals kniper du samman dem hårt

solen är en elfenbensskiva

de långa hornen

ragduns ljuder

bröstet ditt skälver

marker vibrerar

du kniper samman kronbladen hårt för upplevandet av ljus

det regnar ljuspastillers

honungsdroppar

i själen

du vandrar planlöst

plan

löst

utan brådska

sätter dig i mossa

kanske det är

inom dig frammanar du bilden

bilden av höjden du stod på

där vindarna lekandelätt slet av dig huden

lade den vida sammetsmantelns midnattsblå runt dig

egentligen är det ej en höjd som sådan

mer en platå

en utkikspost



i händerna andas känslan av grus

gråtstenar gråstenar



det var innan mörkret föll över dessa trakter du blickade in i

visst var det

en dalsänka

liknar en skål

kupar mina händer mjukt runt skålen fylld med

vindruvor

dadlar fikon

aprikoser

färska

bjuder dig



visst var det en dalsänka

liknar en skål

fylld med

du ser endast trädens kronhav

ler för det ser ut att vara mosstäcke

gråtmossa gråmossa

björnmossa



sakta stiger dimma

skira slöjor

sidenband ur hennes hår löses

svävar genomsiktliga vita

pärlamor

sakta stiger dimma

skira slöjor upp

ler för du anar lägereldars rök bakom synen

kan inom dig se

eldsamtalen

doften stiger in

du vädrar

enhetssamtalen



du stiger en aning med blicken

möter bergen vilka omfamnar dalsänkan

i detta höstljus

blånande berg

skogar klättrar här och var uppför bergen eller är det mosstäcke

molnmossa

uppför bergen skålens insideskanter

är detta flamsäkert

varför finns det behov till säkerhet

du kan höra floden andas

du vet att du befinner dig på en bergsstig



i händerna andas känslan av grus

gråtstenar gråstenar

du skakar händerna

skallror ljuder

du öppnar händer

grus regnar ut

du läser

tyst



grus klättrar in i din handvärme



du vet att du befinner dig på en bergsstig

en serpentinstig

det pärlar i bröstet då ni kastar serpentiner i luften

det är födelsedag

barnfödelsedag

ett barn är fött

är födelse att dö litegrann

är att dö att födas litegrann



är kärleken att födas

födelse



är det så att ett liv kan tyna bort



sidenband ur hennes hår löses

svävar genomsiktliga vita

pärlamor



du vet

att du befinner dig på en bergsstig

en serpentinstig

serpentin kallas det helt visst

och modern bär barnet i famnen

runt dig kantas stigar med ormbunkar

nu mattade röda

rödbruna

terra di sienna bränd

du ler

kanske är detta eldglöden



res dig, vandra i detta mörker

följ bilderna



åter

vandrar

du



du hör droppar falla

du rörde vid en av bergets taggar

bergsrosen

stack dig

hör urkällan i mitt bröst

ditt bröst

askflagor

sveper fjärilsvindar

landar

droppar löser upp

askvingar sjunker in

ur jordar flyga rödvindsfjärilar



du vandrar åter



i en av de mörkaste trakter

traktat

traktater



ett vitt

anings vitt skimmer

når dig

omfamnar

fångar din blick



du kan inte fånga mina ögon

jag fångar dem ej

jag frigör dem



vitt skimmer omfamnar

fångar din blick

anseende nalkas du

seende an



är du vitt skimmer

moder månes auraandning

du är nu helt nära

en sten, är detta en sten

en skimrande sten



framtiden är en oslipad kristall

gruset i mina händer gör sig påmint ur havens djup



örnar svävar vakande



lyft mig

se in i mig viskar stenen

och världarna vänder

vivlar

du söker sluta din blick

så myckna virvlar gör dig illamående

du har tappat fotfästet

rullar nedför berget

skålens innerkanter

räds icke

se in i mig

djupt in i mig

så myckna virvlar eldar

förstörelse

nu kastar du stenen ifrån dig

mitt hjärta brister med

vilken fasa är du



fasa är jag ej

av ondo är jag ej

alla dessa traktat du lägger på mig

lumpna trick

linda dina sammetshänder om mig

ej lumpen ur avskrädeshögars munnar

du möter mig ej med öppet sinne



de lärde er tidigt se trycksvärta



din tolkningsparafras

taxameter tickar



stegrytmen ljuder sprucken



du läser mig ur fasorna historieströmmar



så många har längtat att göra gott

de glömde att gott lever i det inre

ett stjärnfrö är sått i ditt bröst

det spirar en ros ur din mun

de doftar ros

ur dina ögon

dina händer förverkligar

stjärnvandringens

regnbågscirklar



irisfälten andas blå djup



så många glömde att gott lever i det inre

så förfelades den längtan de hade

och detta kan vi säga är fel ty detta förorsakade

slagregnens

blodfloder



låt oss se dem

lyfta felan i ömhet till sitt bröst

lägga stråken an

höra strängen

brista in i

lovsångstoner





de lärde er tidigt se trycksvärta



din tolkningsparafras

taxameter tickar



stegrytmen ljuder sprucken



du läser mig ur fasorna historieböcker

ur tidevarv



läs mig i tidseonens kärlek

och du skall se att du ej längre vet vad

vilket var är samt blir

så är det

sekvenser

anklanger

anslag kan du se

kan du höra



jag är oslipad

din kärleks stråle slipar mig ren

ren i klarseende

mörkret är vitt



jag vänjer mig sakta av med denna plats



alla platser



min vilja är

att vandra

dit vinden viskar mig



framtiden är en oslipad kristall i dina händer



ängen viskar mig till

träden

särar

fingrar

viskar mig inom

ljudlösta andas mina trampdynor



han står stolt

andas ömhetsvindar

hedens böljande djupgröna följer

ryggtavlan

sveper över möter hav

havens böljande djupblå följer

framtavlan

han

andas

henne

säckpipa ljuder

vida



ängen viskar mig till

träden

särar

fingrar

viskar mig inom

ljudlösta andas mina trampdynor



når bäcken

doftar

duvhökens vingar i

kavelduns korg



barnet ler i vinden

kabbelekan

väcker

ljusstigen till

dig



tretton toner

lyfter

sargade



helar

stegrytmen





är det så att ett liv kan tyna bort

i ensligheten



se in i dina händer

framtiden är en oslipad kristall

döm icke förhastat



jag är oslipad

din kärleks stråle slipar mig ren

ren i klarseende

mörkret är vitt



jag vänjer mig sakta av med denna plats



alla platser



min vilja är

att vandra

dit vinden viskar mig

Inga kommentarer: