torsdag 8 december 2011

bekännelsebilder

ej längre

är min vilja att påverka meningen av mitt liv





jag följer vinden



det vinden

är





jag kan icke skämmas

för det jag gjorde



de möten jag var i



genom de ögon

jag då

levde med



däremot kan jag omfamna då med

mina

ögonvingar



samt se med

skarpa linser





just det



snö



är





kan vi

resa



genom





den tunneln är en tidsridå





ur

ursprung



urd





urd

ur

ursprung



arkeplag

arketaktiska

arkefaktiska



arketyper





urd





min längtan är

vacker



lycklignärhet



moder i dig andas liv





hon säger



luta dig till stammen

upplev rötter sjunga

jordekronas

ådror



hör mitt blod

skimra

dig





lyft blicken in i himmelskrona

se mina händer

fingrar



sammanflätade





jag silar ljus in i edra munnar



tala

tala

fjärilsljusa

vingar



vandra vandrerska

*



var i tillit

i det livsbeständiga





de vilka sitta runt elden



inbegripna i

samtal



levandesamtal

är

vackra





först nu kan jag se dessa ord;

det är ditt drama



jag kan se en fylld innebörd

nämligen;



det är ditt drama och jag

befinner mig i detta drama





det är ditt drama

jag kan ej vara



den eld vilken eldar under ditt drama

den eld vilken skänker syre till dess höga

förtärande flammor





jag kan vara

den eld

vilken mildrar ditt dramas hetta





*



ej längre

är min vilja att påverka meningen av mitt liv





jag följer vinden



vinden vilken smeker mitt ansikte



i visshet av



är





*



så mycket påbörjas

i mänskligvärlden



uthålligheten är knapphändig



knappt nåbar



ja



fullfölja är

ett av det svåraste



uthållighet är en gåva

vilken växandet innehar



ditt

växande



har en stor portion uthållighet



i mänskligtillvaron är hastandet

mer i bruk än uthållighet



det sker dock uthållighetssträckningar



*



varelser ur

de gamla mytologierna stiger fram

ur bergens

ur





urd



släpper

för en stund

i en stund

sländan fri



tråden är bäckar



åar

flöden



ådror av

månsilver

av solguld



*



och jag frågar eder

är det verkligen möjligt att vi kan flyga

färdas genom tidstunnlar





den tunneln är en tidsridå





och vi svarar dig



ja – det är en fråga

i exakthet visande det tid – enkel – riktad tid är



även i det tunnlar innehar

tvenne färdriktningar



vari är tunnlar byggda

till vad är tunnlar byggda



kanske såg de blodkärlen

kanske såg

de





och vad ser du



jag ser just nu vägtunnlar

ser tågtunnlar



det gör ont i mig ty de

jag ser dem hacka

ser dem spränga sig genom berget





en tunnel genom berget

en tunnel vilken egentligen inte är i





denna tunnel är ett slags brott

mer ett solar plexusbrott



ty däri, ungefär i det området är tunnlar



vad ser du



jag ser ett äpple i en hand

ett äpple ur vilket kärnhuset tages ut

med ett köksredskap



kikar ut genom hålet

ett titthål i äpplet

en kikare





färden mumlar hela tiden



tiden

orsak samt verkan

verkan samt orsak



vilken tur

vilken otur



det vet du ej



i det du står inför en tunnel

står du på sätt och vis framför ett gapande svart hål

en mun vilken du ej vet huruvida den

skall sluka dig hel eller tugga dig en stund



den tunneln är en tidsridå



nu eller är

torde i dessa ordstäv vara symptombilden

eller varför inte fantombilden



*



fjärilar

har



i trenne dagar

i trenne nätter



spunnit

vävt



den finaste sidenväv



månvind sveper mjuk



ur



fjäril



stiger hon



bäddar ängens bädd med

vitskimrande sidendröm



i grynings pärlljusa

rör hon

vid



molnöga



lägger liljekalken vid



huvudgärdens sömn



drick

älskade



drick din

morgonstämma ljus



lågan i fönsterkarm

stol



fladdrar

mjuk

skimrande



han ser en

fjäril



flyga in i vinteräng



snöflinga

smälter

på hans



läppar



*





vandra in i dalen

vid floden



hämta dig lera



denna ständiga

orsak verkan

verkan orsak



sätt dig vid drejskivan



detta ständiga

orsakverkande

verkansorsakande

är att ha

villbestämt sig



bestämt sig för att det

godiset skall jag ha



jag vill ha

vill ha



bestämt dig för att

så skall vasen se ut



se ut

utseende



leran har emellertid ej de

beståndsdelarna

den sammansättningen

att den kan hålla upp den tyngden



för att se ut så som





som

du har bestämt



leran rasar samman

du morrar

daskar den i drejskivan

hårt fast

öser mer vatten och

sparkar igång drejskivan så den glöder



eller mer



du

glöder



du har bestämt dig att

vasen skall vara så sirlig och enormt hög



den rasar ty

obalansen är verkställd genom ickelyssnande



*





i tystnaden

stiger

du



ur

tunneln



den tunneln är en

tidsridå



linjal



du befinner dig i



livets

cirkel

*



kvinnan vandrar

till flodens

viskande

stämma



kom

kvinnofägring

kom



hon knyter upp kjolar vida

stiger i

till vaderna



knäskålar

svarar

stenskålar



lyft lera i dina händer





kvinna lyfter röd

lera



anings blå



solskiva

lägger sig inför



kvinna drejar

kruka

vas



solskiva strålar

månsilver väter



torkande



lärft





du kan

med kärlek



befinna dig

i då i fram i är/i nu



du kan knåda leran samt inlyssna

lyssna in





och vasen blir



i detta balansskapande

underskön med



ögonblommor i



i den omfamnande tiden

är allt



samskapande trådar i livets oändliga väv



det är oändlighet

är evig skönhet



*



i tystnaden höres



maskrosdunet

tala



såpbubblor

tala

hon stiger ut ur

mardrömmen





kvinnan

omsluter



bakombarnet

förflutna

hav

ej med tanken



med dina händer



viskar

jag accepterar dig för den du är



kvinnan öppnar

händerna



släpper duva

fri



inväntar

duvas återkomst

med den grönskande kvisten



*



jag har ägnat alla dessa årsringar

till att bekräfta negationerna vilka gavs mig i oförmåga genom deras ögon



detta var det liv – jag för mig – kunde bekräfta

genom de ögon jag då

hade



jag kan ej ändra det skedda

jag har vandrat med min skam

för de val jag gjorde

genom de ögon jag då hade

vandrat med skam

för de steg jag gjorde

genom de ögon jag då hade



det var de bokstäver jag såg

brännjärnsinskrivna

det var de bokstäver jag såg genom dessa ögon



jag inser nu

att jag kan vidga mina ögon



jag kan ej göra bedömningar utifrån

de ögon

jag såg genom





jag ser nu

omfamnar mina tankar

samt lägger dem i hjärtkorgen



däri leder de mig i kärlek

däri har jag förändrat



fram

nu/är

bak



mitt tänkande har blivit det detta är



hjärttänkande



jag kan icke skämmas

för det jag gjorde



de möten jag var i



genom de ögon

jag då

levde med



däremot kan jag omfamna då med

mina

ögonvingar



samt se med

skarpa linser



just det



snö



är



*

jag stiger ut ur sökandet

in i närvaron



samt blir skapande i skönhet



vi blir skönheten



vi blir de

heliga rum vi så effektivt söker efter



vi blir

exakt det vi är



är i

visshet



den visshet örnen utstrålar

strömmar

i den stund örnen släpper klippan och är luft

trots att du med dina ögon ser en örn



du visualiserar ej längre



du har etablerat

flyttat in i den du är



i den vissheten vet du

att allt

är

gudomens ljus

gudomens värme



i kärlek



i den kärlek du är



*



satte mig

i snölyktan av

glasvingars kristalljus



gavs nya glasögon



ett av de största nystan

välordnat nystat rullade in



nystan med alla berättelser

bliv



livsfjäder



i min hand



jag har ägnat många månvarv

till att med denna fjäder putsa tråden



genomskinlig

vit



jag inser att jag kan möta allt



igen

och igen





samt se med

kristalljusvingars ögonvidgan



allt är nya möten

nya är skeenden

en nya



jag inser



genom att du älskar mig

älskar jag mig



genom att jag älskar mig

älskar du mig



genom att jag älskar dig

älskar du mig



genom att du älskar dig

älskar jag dig



därigenom är vi

levande ljus

levande värme



just det

snö



är

Inga kommentarer: