måndag 12 december 2011

kan hus

här har jag levt länge närmare bestämt i evighet


vilket jag önskar var evig;

evighet greppar om/håller fast



evig andas föränderlighet oändlig skönhet i skapande helt utan att överge urhjärtat



ibland ber jag mig vingar till eller en vind vilken lyfter mig härifrån



träden har sett mig alltmer böjas av oken jag lagt över mina skuldror

stenar har lyssnat lyssnar till min närhet



undrar



kan ett liv växa in i väggarna



om ett hus har rötter har dessa nog växt in i mig



ådror

dialys



och jag förmår ej slita mig loss



och varför skall jag



ja, varför skall du



hör du skallen ljuda



upplever du rävens darrande kropp



skälvande regnets droppar

pärlor

på gräs

spets



väter rävens torra strupe



bytet

är räven

räven är

bytet



spring bort byting

bortbyting



de bytte dig mot en daler



skallen kommer allt närmre



varför

varför skall jag



du har gömt dig

för ådrornas

rörelse



se droppar sjunka in

vik undan ridån



lös gräsets bundna form



se tyllgardinen mjukt röras av vind



en fläkt av ande

i dina ögon



skallen tystnar



räven nosar

vädrar



fridsstilla



hör droppars klanger



jag ser ringarna på vattnet

ser dem bli fler och fler



ringarna har ej brådska

lugnt följer de



händelsen

förloppet



jag sitter i mitten

lyssnar utåt



vid stranden når jag kornen lagda



andas kornen

i begrundan andas jag in

mig



så är det



det är ej de stora rörelserna vilka alltid bringar bud



tillåt ringarnas rörelse



se huru ringarna

visar sitt väsen



vad ser du



jag ser delfiner



jag hör delfiners sång



*



I lunden



Trädlunden



Sitter ett kvinnoblad





Hon föll ned från

En gren

Av



alla grenar



spelar på silverne

strängars

klara





trädlunden viker undan blad



bäcken flyter med vinden



ormen ringlar

vattendraken ringlar

fjällen tindrar i solen



följ mig

följ rörelsen



kvinnan reser med bäcken



ser träd lägga sig tillrätta



ser pärlande päls

ser vita tänder

glittrande ögon



kom

låt oss spela plockepinn



gång efter annan

gör de så





glitterögon ler

nu har vi övat varsamhet nog





lägg din kvinnoskrud här

stig in i skruden jag giver dig



och kvinnan är en bäver



bävrar dyker i bäcken

är bäcken

följer strömmen



lyssnar



fäller ej blad

fäller träd



plockepinn



de bygger en damm till skogens leverne

till vattnets leverne



och i dammen andas ringar

Inga kommentarer: