torsdag 12 juni 2014

den 12 juni 2014

(bro)



strändernas
längtan


hördes

i tystnaden
faller
 vi


tystnaden är
ett utbrett
täcke


med stjärnstrålar
hällda ut


vi tvinnar
av stjärnstrålar

en bro

*

(nejdroppe)


nejdroppen
skriar


i
 mitt bröst


är det
ej



eller är det spetten vilka klöser

motståndet
står

kvar

*

(femblad)

fem blad
är lagda

i gården av
rosendoft

tempelklockor
ljuder
silver


törnen har släppt taggen

silverskäran
täljde
smekte


vandraren bad rosen om stöd


så är taggen
vorden


stödjandestav

*

(blad)

man kvinna
kvinna man


kärleksblad


skrivna i stjärnöar


nebulosarymders svävande
insiktslugn

*


(upp givna)


i det
upp
givna


tvagar jag
mina händers hudlösa


muralmålningar
framstiger


ur kalkstensbrott


dammolnen
är sjöns dimma


flamingos
är gryningsfläktar
av

smekande stillhet


muraler
ber mig
måla


färgernas mattade
ansikten


sjön lägger
penslar
i mitt hjärta



flamingos
häller


färger i mina skålar
*

(sandträd)


leoparder
spinner

i natten


ögon
glimmar korn


i sandträd
växta
ur

rosor
ökenrosor
änglablad



vars rötter är vattnade


ur pyramiders
silver
källa



den första droppen
lade
spetsen
i solglöd


i nattens stjärnhavs
midnattsblå


hällde i kärlek

ut grunden
ur det bearbetades
dunklas


midnattsstigande

*



(”)

sagda
kan sväva likt moln
andningen
är
kornens sådda



(”)

helheten
en droppbuketten
ord vilka ger dig ögonfröjd

insiktsdroppar
*

(”)

tidens förgänglighet
förgängligheten visar tidens verkliga är

ser du
dunets

svävandelugn

*

(”)

bladens vissnande
i dem
dessa
detta
kan du ej frånse
aldrig frånse

tidens under
ej frånse spirandet

*


(”)

vidden av det hela är ett oskrivet blad
vissa saker skrivs ej
det är visst dessa vilka ger upplevelsen av under
fest
firande
uppståndelse


Inga kommentarer: