måndag 16 juni 2014

den 16 juni 2014

(bergsgård)

ur sjööga
stiger


strömmar
givna
av

bergsgårdar


vassflöjter tonar
i solfjädrar


fläktar den sovandes


tömda
panna


spindelmor
väver
lugn
ro

*


(drömansikten)


drömansikten
molnansikten


flyter förbi
stannar
ej


förtöjningar
håller ej fast

är det liv
är

detta

då i var
i nu


ett samtal
uteblir

alltmer

*

(har jag)

har jag
med min tanke


tänkt bort
livet


liven


är min tanke dessas
dettas flykt
bort


är verkligen
allt

detta

mina tankars spegelskärvor


är de

glasskärvor
trädda på tråd


märkligt


de ljuder
i

vinden


bortovaro är min
följeslagar

*

(formler)

jag nedtecknar
formler


livsformler


lägger samman
tar bort


addition
subtraktion
division
multiplikation


formlerna går ej samman


ser mest ut
att

vara


divisioner

multipla benbrott
av alla slag


har jag verkligen
fäst dessa formler

på insidan av min hud

*

(”)

så är vi alla
allt
ingredienser i gudomens soppa

vem

vem kokar en oätlig soppa
(inte gudomen)

*

(”)

kan potatis spräcka asfalt
maskrosor knäcka asfalt
kan rötter dela asfalt i vingflarn
vad är det dessa visar

*

(”)

vissa tårar har behov av att rinna
visst suddar de ut
upplöser
endast det vilket skall upplösas
det blanka ögat lever
fyllt med rörelse
kanske tårar är flodens vilja
varför tror du stenar blänker
floder möts i instigande vilket är utstigande
den klarnade linsen
egentligen

*

(”)

så vet jag att tanken  är min klubba
varför slår den så hårt
hur har den vuxit så hårt fast





Inga kommentarer: