lördag 14 juni 2014

den 14 juni 2014

(tonren)

sänk
din hand



in i vattnet


ryggen är
en vattentrappa
vattnet renas


kanske bäckenet är
en hjärtformad damm


en näckrosdamm




drick tonen
av det fallna
vilket nu stiger i gryningsstunden

*

(in ur)

handen
sträcks

in
ur


vägarnas väggar


vän
frände


vandrar i frändeskogen


vakar med
ordvallarens


bambuandning


fem klanger stiger


silverklockor rinner


tonsvar
ned
över


bergens ryggar

*

(dina tankar)


älskade


dina tankar

är dessa
vindarna


vilka sveper trädens lövverk


bär
ljuden

tonande in
i rosornas böljande mantlar


är du
vindens allvarsamma

lek


du fattas mig
liv


i din bortovaro

*


(tystnad)


tystnade
lindar


jag

runt mig


en varpa är jag


fästena
bär doft


ur skogar
makarens inlevande händer


det jag eftertraktar
är varpans
varpens mitt


tomheten


vari tystnaden kan andas

*

(skenande)


skenande kugghjul
bär jag


de hackar
de gör mig illa


jag droppar lenande olja


de
avvisar

skenar
skenar
skriar

uppskrämda

*

(”)

havets botten
sätter du din fot din vandring i denna vas
stiger sanden stiger botten i ett glittermoln
tätt stiger glittret tätt faller glittret
skymningen

*

(”)

grunden stiger ju underifrån
lägger sig ej över

grunden
stiger ju underifrån
lägger sig över

skulle grunden lägga sig över vore den ej en grund

allt faller på plats
just därför att det skall stiga
det enskilda är en villfarelse

*

(”)


lära
du kan ej lära ut. lära ett liv en medvarande
lärandet är kanske en droppe mod
den droppen kan du lägga i lärandets hand

*

(”)

det kan tyckas att vinden rusar
lyssna noggrannare

är noden dess andning eller
är noden nåden

Inga kommentarer: