onsdag 4 juni 2014

den 4 juni 2014

(trummor)

trummor

ljuder i natten


eldar brinner höga

i fjärran där berg
reser ryggar


forsar virvlar
havet sköljer

stelnade fasader


av klippstäder


seglen är spända
dukar


tecknen är gryning
i strimma


regntrummor dånar


träden dricker
jordars

klarhet

*

(rödglöd)


ökensanden
glöder röd


aftonhänder sveper in


lyfter
midnattsblås
ädelstenar


denna natt
vita safirer


geparden
skuggar savannen


med vidseende ögon


ansiktet i vattenspegeln
är silver

*

(vit puma)

puman
den vita

vakar med dagens slummer


ögonens
blå
laguner


sänder röda stråk
in i vindskammares
tankeskåp


narren
sluter handen
runt veven


brunnens
positiv

släpper tonantiloper fria


puman
den vita


spinner lugn


ögonens blå laguner
glöder


kärlek

*

(jag vet)


älskade
jag vet

att du ber mig
ej slå mig själv


hur skall jag kunna annat


jag kultiverar ogräsen
på gravarna
jag ej levt

vårdar gravarnas
ögontröst


hör
hoppet viska


älskade
jag vet

och i aftonen
när regntrumman
dånade

ställde jag mig hudlös
i hopp om renhet


i lönnen var de samlade


älskade

de visa
ur länderna
där vildblomstren
reder ut trasselnystan


där appaloosas
möter bergens
väktare

*

(”)

var inte säker på att allt du hör är det du hör
slut ögonen

*

(”)


det talade är ej det skrivna
det skrivna är ej trädens andning
tala
i djupets tystnad

*

(”)


det sedda är ej det sedda
det synbara är ej det avklädda

*

(”)


det smakade är ej det smakade
andas in doften
mins att dessa sinnen är tolv vägar du är den trettonde
avkläd dig lagren så är de tolv det dessa är i ljuset av allts är
därmed är du den trettonde i de tolv
de tolv i den trettonde

i ljuset av allts är

Inga kommentarer: