lördag 21 juni 2014

den 21 juni 2014

(ögontyngd)



som vore
synen



en ögontyngd


lyfter han
handen



stryker över
brunnslock


en sten faller


ekodjup


tonen
når


honoms
åminnelse


tårar faller

befrielseregn


tyngdlösta
ljuder


ögonsteg

*


(han lyfter)


han lyfter
boken

ur rotstav

ordsträvan


dansar i jordkaskader


ädelstenskornen
glimmar


faller in i
djup mening


stavarna
ljuder

i vinden

*

(månsilverdalsträdet)


trädet
i månsilverdalen




rörde vid drömtonen





i denna natt
flätades

silverne
gyllene trådar

samman





i bladen

med de tysta orden



de ord vilka är


är

*

(vinden)

vinden
en av alla
mödrars
mödrar


havet ligger
stilla


vinden
kysser

havens blanka


sandvågor
böljar

vatten
vågor


yta krusas
för att djupen skall kunna


uppenbara


det vilket stiger ur stillheten

*

(hennes sistas)


jag

har tappat mitt strå
min strimma


ögonen är
släckta
brustna


jag ser ej vägen mer


älskade


den dag
i den stund du kommer



hur skall jag
kunna

avkläda mig naken
inför dig


när nakenhet
redan är min klädnad



sarga ej min hud


den blöder
redan
ymnigt


tatueringarna bränner
i ökenstormarnas
hetta


hagel
slår
ned

mina drömmar


jag smälter haglen
med min kärlek


är marken täckt
med vita rosenblad


är mitt sistas
sagda


jag

har

tappat

mitt strå

*

(”)

tiden
är inte någonting
utan din medverkan
tiden är ett parti schack
där du egentligen för, lyfter pjäserna
för tiden är ett oskrivet blad
innan den etsas in i din hud

*

(”)

någonting är illusionens avtryck
därav denna eftertraktan att bli någon
hur skall du kunna bli någon du redan är
jag är ledsen att säga, egentligen glad, att du är ingenting
därmed allting
ty ingenting är det avskalade någonting

lev med den bilden var gång du skalar någonting

*

(”)

stillheten i ditt hjärta når du
när tomheten fyller dig

intigheten är ömhetens moderliga vara
hon vaggar din rädsla
lugn

(”)


och vilken slags värld är du då du placerar världar i lådor
med etiketter hörande var
det går ej att lägga liv i lådor med etiketter

jo, det går
frågan är om de i den stunden tillåts leva
även om det är wellpapp





Inga kommentarer: