onsdag 25 juni 2014

den 25 juni 2014

(namnviskning)

han
viskade


namnet

in i barnet

i silverskivans
uppgående

eller
var det stjärnan
i molnet

vilken viskade namnet


var det så
han


hörde

barnets namn
i det barnet

viskade

sitt namn till mottagarna

*

(nakenstam)


den nakna
stammen


i tempelruinen


viskar
blomregnen in


viskar blad
in
i

händer


bjuder i
skymningssången


molnbärerskan


djupt röda
körsbär

*

(blödandestigar)


hon vandrar
de blödande stigarna


breder ut
sina

handblommor


till läkande
in över såren


viskar
i kärlek


meningens helande


hon skänker sin dräkt
till frysande


hon märker icke
att hon tömmer sig själv

i vinden fladdrar
ett vilset

vissnande löv

i den djupaste av dalar
landar slår
ett


rosenbladsregn

rot


*

(drömstolen)


hon

sitter i
gungstolen


drömmen
snidade


gungar
gungar
mumlar

spinn ej dina ögonmoln
dina bolmande skorstenar

runt
mig


det har skett för mången gång


gångerna
har jag slutit

i min hand

och jag viskar förlåt mig
vad annat kan jag viska

*


(glädjefrid)

vore jag
den röda

doftande rosen


vilken lockar din hand
dina ögon


så vore det
en djup innerlig
glädjefrid


och kanske släpper jag bladen
i din själshand


kanske är du mitt shamballa
kanske är jag ditt shamballa


låt oss andas vårt samarkand


hur

hur skall jag

hur skall jag kunna upphöra
med denna bön

den tömmer min livsskål

*

*

(skymningssång)

skymningssångerskorna


stigna
ur

havs koraller

andas in
ansiktets
oval


kvinnan drömmer

stigar vävda


drömma
skall du ej


drömväverska är du

lägg dina ögon
i tjärnen


morgonsångerskorna
sträcker sig
ur

stenbäddar

ädla stjärnstoff


väver varsamt
ögonrymder
i hymnljus

molnen viskar namnbörd

*


(örtagårdskälla)



blad
i bladregn


örtagårdskällas

porlande
trappa


malört väver
rosenvingar


basilika väver
nycklars


pigor


steg klapprar
fotlösa

nedför trappan

huggen ur stengåvas mening


pigor
breder ut vingar röda

urnatt
andas

stjärnklar

*


(”)

det finns uttryck vilka är uppenbara
öppen bara
exempelvis; det ena med det andra
det andra med det ena
detta är förklarande
förklarade
uttryck

*

(”)

vilka spikar slår du in i barnet
är dessa, spikarna,
av siden eller av stål
frigör spikarna liv
livsupplevelse

*

(”)

sant berättade sagor ur själens eldar ”skall” fängsla
staket är egentligen till värnad
så kan sagan vara

tyvärr är de flesta staket fängelser, fängsel


Inga kommentarer: