tisdag 24 juni 2014

den 24 juni 2014

(så kunde jag ej)



vackra själar

jag mött
 i mina vandringsstråk

såg ni ej att mina strängar var
brustna


att stråken föll ur min hand


såg ni ej
hur violinen bar blodsdroppar




kunde jag ej
svara er helande vilja




kunde jag ej svara med
att läka mina ögon


spräckta blickar
ögonen
mina



från var viskar
denna stämma

vilken förtäljer mig


slut dina brända
ögon

*


(svedd)


en stämma hördes


viska
mjukviska


ur det svedda vaknar
timas
spirandet in i hjärtblad


hur kom jag hit
min vandring hit



detta är ej havets klippor
detta är mödan av mitt liv

jag klättrar f
ör att nå


jag halkar

djupt in
i


grunden

*

(själstår)

tåren

tag tåren i din mjukkupade hand

se tårens ansikte
själståren

*


(rosenfjäril)


fågel
i vind

målar tankens klarhet


tonen skär
svärta ur ögon


rosen klättrar
vägg


röd  är rosens blödande hjärta


uppstigen ur
näts

bojor


taggarna vikta
inåt


var gång hon önskar öppna dörren


ymnigt blöder
hon

rosenkvinnan

fågel i vinge
baddar hennes panna


pärlor släpps
fria

i rosenfjärils vingar

kysser tankens klarhet

*

(ejvandring)


hon vandrar ej längre
stigen till sjön


bladen är
sargade


riddaren bar sporrar
indränkta i curare

han
riddaren

vaggade hennes ögonrosor

*

(saknad)


sakna mig ej
när jag är borta
borta är ej borta

bort o var ro kanske


saknaden är
ett fängsel


så låt mig
segla i havet
buren av vindarna
vaja
susa
i träden

dansa i eldarna
viska
kärlekens mening

tindra i stjärnorna
spegla dina ögon i vattnen

sakna mig icke


saknaden är ett fängsel

*

(uppslagen)

boken
ligger uppslagen


sidorna
ljuder


smattrande i vindarnas drag


eller är det
en cykel

med ekrar i vind


där arken är satta med

nypor
klämmor


uppslagen
ligger livsboken


sidorna
arken


är seglade in i havs hamnar

*



(”)

balansen
mellan tvång, övertramp
samt lyssnande till viljande är hårfin
det är sant, det finns grova hårstrån
vi talar här, fina
så är det kanske oftast med balans, balansen är skör
därigenom stark

*

(”)

ord
kan vara kraftkällor
sådana kan vara förödande i omedvetenhets gärning

*

(”)


den blinda tilltron
kanske är den djupa viljan att tro alla om godhet

Inga kommentarer: