lördag 7 juni 2014

den 7 juni 2014

(fjäder)


regnbågsfolken
andas

fjädermjuka
rörelser


mantlar
rör vid

axlar


omfamnar ryggars floder


smeker
stenar


ur tyngdtonade skiften

lätta
dansar


fingerblad


ett dun är handen
i vilken jag svävar


regnbågsfolken


bär mig till stränderna
där pyramider
växer

ur regndroppars kristalltoner

*

( så skulle)

så skulle jag vilja

avkläda
mig
bedja

elden vakna
i cirkeln


hon
den visdomsfyllda
tecknar runt mig


skulle  jag vilja
skrudas
lindas


in i tonerna av
hennes dans
hennes sång


för att helad stiga in i nåden

*


(säg mig)

säg mig
älskade


hör du stenarna knacka



gnistorna stiga
för att falla

matta
flämtande


säg mig
älskade


hör du
stenarna knacka


söker de väcka elden
slocknad


manar de
min kammare


älskade
det är stenarna
i mig

vilka vrenskas

*

 (flodträdet)


trädet
vid floden


bädden


en halva
vinter


en halva
sommar


en halva kol
aska


en halva
eld

flammor
i möte


och halvan är hela


där
lutad till stammen


lyder till under


berättarens stämmas hjärta

*

(”)

det är alltid så att först kommer de så kallade små, minsta
du planterar näppeligen ej stocken först
fröet skänker modet, styrkan

*

(”)

lev med bilden av hur elden väcks
var är eldens korn eller låt oss säga frön

*

(”)


han viskade i kärlek
låten barnen komma till mig
så visade han de så kallade minstas ovillkorliga kärlek

*

(”)


de så kallade största sinar då de minsta ger upp andan
makt kan endast ges den kan ej tagas

*

(”)

var en urmoder i din dagliga gärning
hon lystrar
slår ej

*

(”)


bädda in dina ögon i regn
och du kan uppleva havets doft
det är regnet

livets förening i ren kärlek

Inga kommentarer: