fredag 6 juni 2014

den 6 juni 2014

(puppa i hand)


en
puppa

är lagd i min hand

acceptans

*


(gryningssyn)

jag såg dig
i gryningen


sträcka dina händer
in i sjön


i kärlek
lyfta detta vatten


du sköljer ditt ansikte


droppar
glittrar
glädjesamt


jag såg dig
glida ned från klippan


in i
sjön


naknad mötte du dagen


den bilden
bär jag med mig
i hjärtkorgen

*


(djuptonsviolett)


akvileja
med djuptoners violetta

viskar
in i skålens
ultramarins glas


kanten är blad guld


vattnet månbadat
tager orden i händer


stänker viskningar i trädäng

*

(smaragdsök)




sök inte smaragden
i hällens slutna


öppna din hand
tag emot



droppar av
skymning

stigna i gryning


sök ej
det du redan har

i ditt hjärta

*



(”)


kanske lögnen är den vilken väcker maskarna i jorden
lögnen föll
maskarna myllar, renar jorden
även de tyngsta lerpackningar

kanske är detta en bild av
samvetes röst

*

det jag kan se
är att sökandet är steget vilket leder till förblindandet
eller linsens grumling

*

(”)

jag tror att människan kan söka så mycket
att hon söker sig in i förblindelse av det uppenbara
på grund av sin jämförelse vilken hon ersatt sitt rena sinne med

*

(”)

det jag kan se är att lögnen icke är försvarbar
faller den. lögnen. ur din hand utan din närvaro, medvetenhet

vänd dig då till hjälparna i jorden och minns att du är den. jorden

Inga kommentarer: