söndag 22 juni 2014

den 22 juni 2014

(slut)

slut
din hand


runt min bedjan


lägg
tröstebladet


runt min skuldra


viska tyst


oron ur mitt bröst


lös
bojorna
jag lagt

om jag

tillåter

dig

*


(källan)

livets källa

en droppe
ur ett ögas tår


en rörd droppe


kärleksdroppe

*

(niger)

jag niger
inför bladen


så gör blomstren
i ängen


och barnet säger att ängen
är ett hav

att havet är
en äng

så är det

jag stiger ur min hud
in i ängen

*(i rörelse)

i rörelsen
av vind


böljar gardiner


dansar
ett väsen


kupar händer
runt mina


kvinnans sömnögon


lägger kristaller
i rosenskål


en hand
smeker

min ensamhet

*

(livgördel)

slagen
är en flätad livgördel


runt hennes midja

klädnaden är
blodröd


hon är den enda
vilken ser

klädnadsfärgen


lågorna slickar hennes liv

det gör ont
när

tankemaran viskar
vem
du är


hon bedjer
hjälp mig


se mina händer
hör mina rop


tysta
tysta

hjälpen är långt bort


bort
bort

hon faller
faller


askan virvlar
i vinden


en viktenhet
i gram

*

(”)

du kan ej bygga hinder innan du mött dem. hindren
mött det du trodde dig se
visst kan du
frågan är vad du gör i den stunden

*

(”)

floden stiger ej högre än du manar den
graven är ej djupare än grävd

det är av godo stiga in i stillhet

*

(”)

slagen kan vara en flätad livgördel
livgördeln kan stödja.
livgördeln kan lösas


Inga kommentarer: