söndag 29 juni 2014

den 29 juni 2014

(nattsånger)

nattsångerna
lindar

tystnadens blad


väver ängdernas
drömmoln


kvinnan har lossat
färden


löst
hamnens knutar


bladen
tystnaden


skänker henne ro


nattsånger
ljuder inom

*

(gråandning)

grå
andas moln

grå
skimrande
dräkt


skrudar ögonens vyer

nattens regn


glittrar
tröstefägring

*

(rosenfall)

rosens blad
faller


rinner nedför slänten


brunnar av iris


möter färden


rosens blad


färdas genom

origos öppnade visshet

*
(nog)



hon vände ansiktet
 
till
 

skärmmakaren
 



visa mig
 
hur du
 
väver
 





och han visade henne
 
vassens ordvävan
 




de vandrade till stranden med
 
barken den rödabruna
 
släppta
 


färgade vassen med lov till
 


av barren
 
malde de
 
med lov till
 

grön
 



han hällde färgerna i krus av jordens lera
 
med droppar ur hav
 
fuktad
 



jag vandrade till kammaren
 
satte mig på tröskeln
 
flätade mig
 
en skärm
 


vi
 
höll långa samtal
 




målade med mjuka penslar
 
skärmens färger
 



såg djupt in i skärmens
 
vinklar och vrår
 



sade
 



nu är det nog
 
detta måste upphöra
 




slöt händerna hårt
 
med dubbla råbaner
 
råbandsknutar
 
heter
 
det
 



scarabe fattade händerna
 
det valet är inte ditt
 


jag svarar
 
det är
 
nog
 
nu
 

jag flätade av vass
 
en skärm
 

till värnad
 


vek skärmen i många skikt
 



däri lyssnar jag till
 
scaraben
 


vakandes vid min härd
 
av nog
 
*

(trumfingrar)

fingrar
trummande

lekande


blommor bär glittrande


är pärlbrudar
med kronblad öppnade


vem
trummar så mjukt

i strilande toner


forsen
älven


regnfolken trummar


tassar
mjuka


väcker gryningens källa


tager du denna dag
till att älska i nöd och lust

*


(”)

i din blommande själ
andas mjukt rosens vintersömn
den lågan  andas evig

*

(”)


mycket döljs av stegrande färder
se rädslans blick
smärtans blick

*

(”)


drömmarna är de djupa rötterna
dessa kan de aldrig släcka eller skada
de, drömmarna består ty dessa är ditt hjärta

*

(”)

sträckt är handen genom glasets krossade
tar du emot handen i dina blodspår

minns att blodet är din själs tårar

Inga kommentarer: