måndag 1 september 2014

den 1 september 2014

(storspov)


storspoven

lyfter


forsens mantlar


sju
blå

slöjor


lindas runt tallen

martallen
vilken växer


i sprickan av bergshav


graniten sköljer

marmorådring


penslarna
är

mjuka

i grånads mästarhand

*

(gråsänke)


grå
sänker sig ned

över
in
i


bergsmoln


knäpper makligt upp


rocken med djupa fickor

knapparna
sju
snidade i ene


trådar
tvinnade
av björn av örn


grå
vidgar

vyernas insegel

*

(ftalo)

ftalo
ropar

in i hennes själ


är markerna
himlarnas
havets
blå


förenade

släpp ej sländan din

tillåt
trådens silver

löpa
fritt


jag löser knutarna

helar de brustna stråken

*

(handkorn)

jag släppte kornen

jag bar
i min hand


liknande
hopp


kornen
dalade

syntes aldrig spira


det var
som
som

kornen
slöt sig
allt


hårdare


och jag nådde icke längre ut

*

(rygg)


ser
min rygg

vandra till klipphänget


ryggen
sätter sig ned


viskar

jag söker friden


vågen
vågen reser sig


hon sade
ser du vågen
den stiger ej högre än detta


cirkeln är
vågens tak
vågens golv
om det går att likna så


vågen smeker den alltidvarande
kupolen

släpp in ditt ansikte
det vilket kallas framsida


vågen
vågen lägger sig stilla


en spegel
i min hand

*

(klättring)

jag klättrade allt högre
visste att molnen aldrig upphör
aldrig drar undan handen
någon sade att aldrig och alltid ej finns ej är att lita till
det var i den stunden fotfästet gled undan

*

(”)

hon sade
vågen är icke en mangel
vilken löper fram och åter
ser du hur vågen klättrar
välver sig över
vågren rör vid samt
är
kupolen
de så vackert målar
beskriver  i äldre texter

*

(”)

hur kan du veta det du ej kan veta
vetet vet vad vet är vad veto är
vetet spirar utan en tanke på vet
ty vetet vet vad hjärtglöden manar till
det
är
veta

*

(”)

vad förmår kroppens samt tankens  stormar utan trådhållare
kanske är det detta marionettmakaren insåg
och kanske var det just då fen lät stjärnstoff
förverkliga drömmen
(sagan om Pinocchio)


Inga kommentarer: