måndag 15 september 2014

den 15 september 2014

(svansång)




nattsvan
sluter vingar




om solsvans drömmar


hon


silvermodern
flätar



vassens
mjuka
hav



rötter
spridda


sammanhållna
av fingerblad



lyfter sjöstämma
in i höstanemon


*

(höstfärd)


höstfärder
nalkas

allt närmre


stövlar sömmas
redo


följande
förande
ledande

värmande


valven äro höga
varunder båtar seglar till havs


och havsmånen speglar


ansiktets
skälvande yta

innan muren spricker upp


stiger
solglöd

*

(örtagårdshänder)

örtagårdshänder
viker undan täcke


rötternas djup
stiger
upp


viskar
andningsguld
ur mossens
vägar


lindrar vareldarnas
hullinggrepp

härom lägges blad
löser

käkarnas kramp


rötterna baddar
med ögon
dessa

öppnade sår rena


örtagårdshänder
bäddar in cypressernas kvedosånger


från heden
hedstenarna höres
violinen gråta


örtagårdshänder viskar


floden stiger hög
till helande

*

(sovandehand)


rosen
vilar


i kvinnans sovande hand


släppt har hon greppet
av en kvinna


vilar
tömd
stilla



gardinen andas
näri skimret förenas med

skymningsmolnen


höljet viskar
brast jag

i min gärning
ordskäppan höll ej måttet
lyste ej upp edra rum

*

(eldröd)


eldröd
andas lönnen


så låt mig drömma

elden i mina händer
andas
fri


stigen ur sorgflor
stigen ur
mumien

jag inlades i


låt mig
vila en stund
vid oasen


andas
eldarna
lyssna till
bjällrornas sång


låt mig dansa
låt mig
i en kort stund

tro mig vara vacker

*

(”)

sagt utan hjärtglöd är väggarnas krackelerande färger
och kanske är detta av godo näri färgen flagnar

blottade bröst har svårt att dölja sorgen i sitt hjärta


*

(”)


den vilken sattes att vara åskådare har svårt att stiga in
den vilken sattes att vara åskådare har svårt att höra
svaret på sitt; får jag lov

*

(”)

så länge du ej skadar en medvarande är frågan den;
om du egentligen behöver göra det alla vill av dig
frågan är också vad skada är samt vad
marginella skillnader är


Inga kommentarer: