måndag 8 september 2014

den 8 september 2014


(forhjul)


rösten
av

forornas snidade
trähjul


följer bergsvägarnas
raviner


spåren
skärpes
bärs av sherpas


lyssnar till
flodens

vägledandestämma


silverbruden
bär stjärnor i hår


och fororna
är färder i

minnesparker

vari hjulen nu
sätter stenar i rörelse


kvarnen höres mala
solmognadssäden till vintermjöl

*

(han skrev)


och han skrev till mig

om

plogarna

vilka leder vägarna
till

länderna
vari ebenholtsskogarna
bär bud

där folken
är

leendedjupa
i oceanens vidseende hand

där
ebenholtsstenar
vitnar

vittnar
om

obsidians vägar


där magman
är

hettan i folkens bröst

förde jag
samman

mina händer

dök
in i havets öga

och han skrev
längtan
med

filigranstift

in i
mitt bröst

*

(hoppsten)

slöt jag handen
om stenen

där ordet är skrivet


hopp

stenen skänkte mig
värme i ljusets slocknade


innerligt

önskade jag
mod

*

(prydlighögar)

alla klädnader
är vikta i prydliga högar


träden
samlar släppta grenar


eldfjäril
tänder fnöske

vi eldar
det prydligas högar


läser
molnens stigande


somligt
faller ned
i ädelstensljusklanger

somligt
förblir
dimma

slöjor av rökridåer


skingras


i natten vikes ridåer upp
jag följer scenens aktörer

somligt klarnar

sakta

*

(visa)

älskade

visa ditt ansikte

stig fram


låt din hand
vara

ett rede

för mig
att vila i
andas i

din hand
ett andningsrede


låt mig
landa
i din hand

*

(”)

du vet ju att det obevakade skottet skrämmer hjorden
hästarna skenar med trumvirvlar
varningsmoln stiger
sakta dina steg
detta är ej stanna det är se

*

(”)


obalans river upp

pendelns jämna rytm ur fästet

Inga kommentarer: