fredag 19 september 2014

den 19 september 2014

(näbb)

det
knackar en näbb


näbbas du

en näbb knackar
på rännan

ränner du
rinner du

fågel knackar hål på skalen
här doftar
fröer

ur vindgivan
landad i takränna

nej
jag ränner ej rinner ej
och jag näbbas ej

förbereder
det
gör jag

*


(livsbugan)

livet bugar inför
dagsängen


får jag lov
beträda

stiga in i
rörelsens
timaklang


för mig
i dansens penseldrag

med lov
framtona
klangerna

*

(kaveldun)

kaveldunen
sträcker ansikten


in i
bäckens
stigande gryningsdis


andas in
strofer
medförda


ur havets
klippstränder


minns
kransarna
välkomstkransarnas
hibiskus


minns
havets vågor


flammor av hav


minns hur de paddlade kanoterna


kaveldunen
sträcker
ansikten

*

(morgon i hand)


morgon
i hand


korg
lyft ur hjärta


fylld med drömkorn


sås
i dagsfältens
oändligvida


öppnar
ögongrinden


mildrar dess vreds längtan

*


(de vackra)


gryningsängen

skymtas

i rörelsen v dimma



de vackra
dansar
dunlätta
stigar


drömmer maskrosmolnens ljusgivan


solhand
rör
vid


lyfter


i skogen sitta de
leende i kärlek

vakar med träden
ängderna


de
vackra

*



(”)

orden
lyssna till ordens åkerfält
åkarbrasor när du fryser
orden
när en djup kärlek
till de vilka ser tystnaden stiga

*

(”)


har du levt med bilden av att viljan
organen
kan du ej styra
jo
det finns folk vilka kan
dessa är livsskolade
rena

reflexer till vilja har du
reflexerna skolar du in i din hand
har du djuplevt med de scenarion vilka öppnas
näri allt öppnas för dig

*


(”)

får jag lov
en av de vackraste meningarna


Inga kommentarer: