söndag 7 september 2014

den 7 september 2014

(ej längre)


ej
längre


svarar mina händer


till
kastvindarnas
knogar


ögonen mina
svarar


till eldens jämna
rörelse


stillheten
är

den droppe


jag ber
omsluta

mig


stillheten

*

(med ålder)

med
ålder

stiger slagen
alltmer

upp
till ytan


ärren
bränner


smärtskoven faller


alltmer
tätare


gasvävens
andningshål
dras

samman


asfalt
täcker min hud


alltmer


smärtan är
övergripande


och asfalten
är lagd till sammanhållande

tidssammanhållande

*

(bak ögonjalusier)


hon ser
bak

ögonjalusier


det orden
uttrycker


hon ryggar


en hind
vilken genomskådar


ordklossarnas uppbyggnad


hinden
upplever markens darrning



blåser
tornet omkull


i ängen växer
varningsklockor

bildar ring runt

hindens betandelugn

*`

(sorgen)

sorgen
i mitt hjärta
är


alla
älskade
ord jag ej fått uttala

säger du kanske; förmått

säg
vad du vill
jag säger; fått

*


(fela i duk)

han
lyfter felan

ur duken


han bäddade in i sand


näri elden
skänkte honom
värme


näri smärtan
brände hans fingrar in i
pinande



hon
den långväga
lade örter till läkande


nu vikes duken ut


han väcker varsamt
felans

stämma


hans
hjärtas sång


hon ler
näri molnduken vikes

undan

*

(bröstkvarnar)


kvarnarna
i hennes bröst


skuggdyningar


lyfter forsvirvlar

bumlingar
vrider
vrider


vitknogad
sitter en kvinna
håller

behovselden i händer


ur forsen
höjes


vidvingads
spann


häller seende
i var

droppes


vintervitnande


höstglöd

*

(”)

inför tävlingar kysser de ofta korsen
ber om vinst
bön om vinst
godheten favoriserar ej
godheten ger den vinst vilken svarar till behovselden

*

(”)

det omedvetna ögat skänker icke lindring i  slagens hetta
den trösten river snarare upp det pågående helandet

var medveten om bladen lagda i din hand





Inga kommentarer: