fredag 5 september 2014

den 5 september 2014


(stormstegran)

stormen
stegras
i det vidgade ögat



så länge i sömn
så länge inlåsta


nycklarna löstes ur kedjan


pigan bar
bar pigan


stormen stegras


bitarna
lägges sakta

in i klarhet


och havet är en spegel
i din hand

*

(icke)

och jag kunde icke
vandra

med fjäderlätta steg


taggarna
drevs
in


hullingar
drog stegen
in i

tyngdsörja

*
(ur mannavind)

man
ur mannavind
av mannaminne


hör du
sländan vandra
ned

vandra
upp

ser du molnet

varur trådar förenas


man
ur mannavind
av mannaminne


porten min
steg du förbi

såg ej handen min
i molnet av

ur

urd


hör
sländan


oeftergivligen
mana dig

man
av mannaminne


mannavind
ur
man

*

(flimmerlåga)

är lågan

i min hand

flimrande
andning


pulsen
sackar efter


smärtan driver
hjordar in i fållor



brännjärnen
ryker


jag
står vid floden


tvagar hudar rena
från brännmärken

*

(det vet jag)

dina ögon

det vet jag


kan
låsa upp det låsta


av sikt
avslöjas


beslöjad
avsikt


dina ögon
i kommande


det
vet jag


är rena
är befriade




du bryter icke stjälkar


du
lägger en ögonros
på min tröskel


inväntar min stämma

*

(”)

gnistan tänder icke lågan
gnistan är inseglet
kommen till låga tänder lågan
ljusets eldens låga

*

(”)

gnistan är lågan hälld i en sil
ett såll
är lågans delar
delarna bär inneboende en strävan till
varde låga

*

(”)

så vad är elden
vad är lågan
vad är gnistan i en icke samverkan
är helheten verkligen så svår att inse

*

(”)

alla dessa sönderdelade meningar
är det underligt att kaos råder
pusselbitarna viner i luften
i oordnat kaos
ordna bitarna
låt ordnat kaos råda
lägg pusslens meningsskönhet
älska pusslen
det
gör
barn
gamla människor ofta likaså
älskar att se helheten falla
”på plats” … läkedom


Inga kommentarer: