söndag 18 mars 2012

barkbåt




en fader
med en son
sitter vid ån eller
kanske
kan
ske
är det en bäck
kvittrar sparvhöken
tallen vilken växer i fjällskor

där röda strömmar
andas
vandringar

där hjortron strålar guldoft
där eldar brinna fria
berättarljus

däri trumman ljuder
ur hennes
bröst

där forsen dansar virvlande
bäcken porlar blygt

därifrån
kom i en stund
barken seglandes in i faderns hand

eller kanske var det bävern
kan
ske
var det bävern
vilken paddlade i floden

mjukt följande rörande vid stenblad
viker ut röda
lotusblad

opaler glimmar i solgård
sprängdes ej av dynamitarder
hammare
samt slag

vandrade uppför bergens
innandömen

ådror vidgades
barken
lade sig tillrätta i
en faders
hand

fadern täljer en barkbit
silverbladet gnistrar
blänker
renar råmar
bjällra ljuder
vaja
vaja vind
högst upp på molnberg ljuder hornets vita band

bladet växer däri
silverbladet
masurbjörken skänker
hand
tag

sonen ser glädjestrålande på
följer varje rörelse
varje
öm
beröring

de gör ett segel

en fader
en son
gör ett segel av ett lönnlöv

med högtidlig glädje
sjösätter de båten
en son
en fader
sjösätter båten


barkbåt seglar på vattens ytspänning

skräddaren sitter med benen i
lemniskata andning
harmonisk åtta
evig
harmoni

med benen i kors
eldskålen andas
skimrande
nålljus
skräddaren sömmar
mjuka
mockasiner
hustru
pärlmakerska fäster
pärlor
däri

skräddaren vandrar på haven

det växer ett träd ur havet

fadern ser ett träd

du lutade dig till mig
med trötta barnsben
i glädje jag
svarade
dig

ditt mjuka avtryck
har vattnat mina rötter

väntat dig har jag
många har
vandrat

förbi

nu är du här
en son
en fader

se barken
beredvilligt släpper jag in solkornen
till att nära mitt inre
se jag lyfter slöjan
skänker en
glimt

se

hur allt
i kommande
beredvilligt släpper in

det kan endast ske
i upplösandet av egoism in i empati

ego är vackert
ismen förblindar
förblindar det allseende ögat

Inga kommentarer: