torsdag 22 mars 2012

handen


fingrar
leder
fingerleder
fjorton gångarter

 följer linjerna
resor
rastplatser
oaser
skärmytslingar
stjärnor solar månar planeter
mina händer
ett nätverk av linjer
genom huden skimrar ådror

sluter ögon

ur händer stiger
växer mjuka träddungar

lägger mig ned i gräset
följer molnen
följer solskimmer

nyckelpiga vaggar strå

spindel väver

en lätt vind susar

ja – jag drömmer
befriad ur tankerus

fylls av längtan
sjölängtan
med ens är en sjö i min hand
kläder
klädnad rinner av
är sand
mjuk solvarm sand

stannar inför vattensmycke
upplever vatten

ja
vad annat gör vatten än
fjärilslätt  kysser tåknoppar
kabbelekor
andas
i kant
ekan kluckar
kalkon pöser bröst
vattensnoken ringlar

i ett av ögonvarslen ser jag en orm ringla i sanden

vad gör du orm
vart färdas du

in i sanden
ser du spåren
strömlinjerna mjuka tomma
tomheten färdas jag in i

sakta stiger jag in i vattnet

omsluts
bärs
simmar in i solglitters välkomnan

är i
oändligheten

lyfter min kropp in i vinden
svävar med utbredda armar

ser kvinnan stå med tår
snuddandes nuddandes vattensmycke

inser att jag är en i flera
ur samma grund

sluter handen
om

tecknen

Inga kommentarer: