måndag 19 mars 2012

pigtittaren


pigtittaren
vände bladspegel





sanden virvlar upp


i varje korn

en gnista

*



vinden andas

berg andas ut blad



virvlar

lägger sig mjukt
tillrätta

*



vinden driver in från väster
driver in snäckskalssträndernas pärlor
skrudar träds vrister
dansar med vida fötter


*

vinden






driver folken
nära








driver vattenhästars
hjordar

stigna
ur




isflarns krispiga
gyllenyta





ytrörelsen är en
snurrande
oblat



smälter
in




tänder släckta
krysantemumblad
vita




silverfjärilar uppfyller
luften


ur dina
ögon


älskade




vinden
en mantel


med vilken jag reser



karavanens
gungande
rytm


visar

ljusspår
i sanden
*





så lätt glömma ljuset i oss i sökandet av ljus i det yttre
jag tror ej att växten – i våren reser sig stiger ur den
så kallade jordtyngden av yttre ljus –
gravitationskraften är puppans dröm
jag tror växten reser sig av inre ljusvaknan
jag ser ett ormbunksblad





gnistrande svanar
flyger

skuggor


tystnaden är kupade händer
fyllda med fjärilsljus



fyllda med
oändlighetens pulsslag


vindar är
stillnade





i skogens tjäll
vid forsen

rör mina fingrar vid
strängar

ormbunks
blads
lyra


i era ögons ljus

skuggar
jag

mina händers brännande smärta

Inga kommentarer: