lördag 24 mars 2012

rosen


rosen står med sina nakna kvistar
till synes torra
uttorkade

har livet flytt dig
vackra
ros
vem bröt din blommande kvist
så frågar fjärilsögat

vänta du mitt vakaröga
lägg handen din till jorden runt mina fötter
än är det kallt
än har regnen ej vävt bladen mina
vänta du mitt vakaröga

varje dag besöker fjärilsögat rosen

din kvist
din kvist
skimrar grön intill dina fötter nära
rodnande bladpärlor ser jag

vänta du mitt vakaröga
ditt tålamod skänk mig

fjärilsögat lägger händer till jorden runt rosens fötter
allt varmare blir den

en dag ber rosen fjärilsögat
kan du borsta bort jorden du kupade runt mina fötter i höstanvindens andning

kan du hjälpa mig ta av mig tofflorna du gav mig
kan du klippa topparna av mina kvistar så skall du se

fjärilsögat lösgkjorde tofflornas remmar
borstade jorden samt klippte rosens toppar

en natt kom så regnen ur stjärnbladens händer
och i gryningen ser fjärilsögat rodnande pärlor bli gröna blad

ser du min vän vakarögat
livet flydde mig ej
jag drömde mig in i denna skrud.

Inga kommentarer: