torsdag 29 mars 2012

det gläder mitt hjärta


han hade i årsvida med solstrimma
filat på fotbojan vilken lades runt vristen hans
det svarta klotet för tungt att släpa sårade jorden
solstrimma gick igenom

nu
lyfte han fotbojan av
han reste

vart
vart
vart

hän


invid stränder
skälver

ismjukt vatten
vid solvinds fingerberöring
är längtan dess skälvande tanke

en lövtunn
skål
andas i havet

varför skälver ismjukt vatten
varför skälver längtan
varför skälver lågan
innan den släcks
skälver ögat innan det slocknar
i ökenvarats skepnad

skälver ögat
innan
ögat
brister in i svarsvind

de satte sig
helt
lugnt

i förvissning
i skogens djupa tassar
de bär sorglängtan
i bröst

hon sluter händer
varsamt runt
dem

stenar sluter blad
runt de
sargades ansikten


vitskimrande hör stilla viskning
din stämma känner jag i mina vandringar
vitskimrande vet varifrån viskningen kommer

kan
hända
hör
du

ögonens skälvande
i ismjukt vatten

av viskningens sällsamhet höres
skynda dig
roten blöder

vitskimrande
låter mantel
glida av

det står en man i bergets linjer
avtecknas i himlar solvind
mannen stiger in i vatten
sjunker djupt in i hennes silverögon

det var länge sedan jag hörde de ropen
med drömhänder trevar mannen

de bär sorglängtan
i bröst

hon sluter händer
varsamt runt
dem

stenar sluter blad
runt de
sargades ansikten

mannen upplever stenskivors mönsterark
i drömstillhet ler han ser bergen
stiga ur hennes vattenmantlar

skogen susar stilla
bergets rötter skimrar hav

silvertärnor
lyfter
blad

molnrosor sänder
doftande
regn

hans ögon är slutna
in i fingrar
rör vid bergets
mönster
ark

här
är
det

klockas järnåder löjuder
mild mjuk

vem är du

bergsväktare
ödmjukt ber jag
giv mig tillstånd bruka er väg
ett rop hör jag kalla mig
ur nöd

porten glider upp
öga i havets väsen

var hälsad vitskimrande
med ditt namn i hjärtat
det är längesedan du här inträdde
länge sedan
nära
det gläder mitt hjärta att höra din stämma

så gläder  det mitt hjärta att höra din stämma

deras ögon möts
brister in i varandra

han vandrar den långa vägen
brukar den med lysande händer

jag följde vägen
den bar mig genom urbergens
bedövande
dova
stämmor
vi bedövar de skenande hjordarnas
upprivna
virvelmoln

bergsväktaren följer hans väg
var gång han tvekar rör han vid stämman


av viskningens sällsamhet höres
skynda dig
roten blöder

mannen ser
skälvande
låga

helt nära

med mjuka steg når han platsen
faller mjukt på knä
lösgör roten
ur grepp

ur mesa
tar han
läkeblad
pudrar
stjärnord
om

lågan stiger
stenblad
vikes
upp

ur
ellips
kommer
hon

de vandrar den väg
bergsväktare
skriver
i jord

det gläder mitt hjärta att höra din stämma

så gläder det mitt hjärta att höra din stämma








Inga kommentarer: