tisdag 20 mars 2012

i dina barnkläder


jag kan ännu uppleva
hur jag

stelnade i skräck

samtidigt hur jag
smädade dem

genom att ej fälla ned
blicken


kanske min blick trängde genom
ser knivblad av silver

skräckens stelnande grepp
kan jag ännu
uppleva


samtidigt ser jag
hur jag
smädade dem

genom min blicks lugna fråga
varför beter ni er omänskligt

de hade ej hjärtat med

därför förstod jag ej

förstod
jag
ej



kan ännu höra bruset

inom

ljudet av kolsyra
kolsyreeld

hur allt försvann runt mig

jag visste att detta var orätt – demoniskt –
sakta stelnade jag med ögon fästade
jag var för liten , för ung att ta mig förbi

det enda jag visste var att
detta är ej människa


jag hukade mig ned i gräset
inväntade vinden
vinden vilken lyfte mig över

farhågan försvann ej – den blev en kapsel i mitt inre

kanske lade jag mitt hopp däri
och nyckeln kanske är i harpans strängar

tilliten lever i barnet
till tråden jag fäste

vilken gav mig barnmod att
fästa blicken innan slaget stod

kinden glödde och allt
svartnade


det är märkligt
jag skriver barn
ändå upplever jag mitt väsen
i de stunderna vara

tusenfaldigt
äldre än


slagens händer


och jag tror att det väsendet skrämde dem

hur skulle du kunna veta vem du är
i dina barnkläder kunna säga nej

vad jag avser med dessa ord är
egentligen inte an avsikt annat än

se in i varje skepnad av
utmärkelser

och jag tror att det väsendet skrämde dem

Inga kommentarer: