fredag 16 augusti 2013

den 16 augusti 2013

(blickstilla)

hon står helt blickstilla


inte en krusning
är synlig


i ögonglobens
hav


speglar
vindnära
plymdansers böjda


det glittrar
ett fjäderkorn


i hennes vissnade stigar

hon står
helt

blickstilla
*

(själsöppnan)


allt
medan


själar öppnas


sipprar regn
in i bergens spruckna fingrar


harpans strängar
är lagda i träda


djupt i bergets öga


däri
vildblomstren

doftar toner

*

(kom vackra dag)


kom
vackra dag
in i

mina händer

ut ur

nattens månsilversjö

slut mina ögon
lyft mig bort

ur mina smärthänder


älskade
skjut pilen


avsluta detta

*


(lövtäcke)

löv täcker
fönster


hakarna är
lagda på


strormarna
kan komma nu


rutorna skallra

glasen skall spricka


skallerormar
fylla ljudspiralen

shamanen
tänder kryddbladsläkningens

hydda

*

(skrid)

skrid till verket

bred ut min hud


skär
såren rena


tatuera scaraben


du
vackra
scarabe


rulla mig


dit
däri


jag kan välkomnas

*


*
(grenbädd)

träden
flätar grenar


i grenbädd
vaggar dessa


molndroppar
ur månglöd


frukten av
mognar

i järnregnens
drakvingsblods klarstämma ren


stenringen
sluter

vishetsstämma


menhirer
skimrar guldglöds
kopparklanger


triliter
skrider in i


mitten


solskådan
upplyser natten
i månregn


silverfloden sköljer arken

hon bär


*

(månängsfamn)


hon


är kommen åter


silverskålens
månängder

synbara

tydligt
strör hon
stjärnor i blomskålar

drömfjädrar



*

(osagda)


det osagda
är tysthängen
bär
i drömträdets krona

vattnar
rötternas
spruckna stämma

*
(nattänk)


jag tänkte

dig

i denna natt




hur jag
låg alldeles stilla

lyssnade in
din andning




glädjen i
upplevandet
av



våra hjärtans
längtan till

samandning

*


(dagtänk)


jag
tänkte på dig

i denna dag



hur du
ömt rörde vid min hand



hur du
ömt
slöt mig i din famn





jag hade drömmar
vilka jag aldrig

öppnade


för dig

*


(jag har tänkt på dig)




på vägen
till hassellunden
tappade jag
livsinspirationen

havet gråter röda tårar

järnklanger
ur
dalens klocka

örnen har mist en vinge
vem nedtecknar nu orden

skorpionen
i stentriangelns
ökenfärder
lagda

cirkeln har cirklat varven in i lod

träden är
en flätad bädd

vari dolken
ej når bröstets

hamn


för att orka
väckte jag trastens boning


jag har tänkt på dig
den värme jag höll åter


tystkronor susar



havets strand
kallar
dem


dem vilka vakat med

bergens
rosor


mannen
kvinnan

stiger in i hav


omfamnar
varandra


dropparna
i havet

glittrar
helhet


tystkronor vaknar


jag tänkte

dig

i denna natt




hur jag
låg alldeles stilla

lyssnade in
din andning




glädjen i
upplevandet
av



våra hjärtans
längtan till

samandning



jag
tänkte på dig

i denna dag


hur du
ömt rörde vid min hand



hur du
ömt
slöt mig i din famn


jag hade drömmar
vilka jag aldrig

öppnade


för dig





det osagda
är tysthängen
bär
i drömträdets krona

vattnar
rötternas
spruckna stämma


Inga kommentarer: