fredag 30 augusti 2013

den 30 augusti 2013

(tillyssnan)

hon lyssnar
till


flygande
stenpärlor


hör
dem

landa
väcka tonblad

trumhuden vaknar

hon
är den vilken


svarar

stenpärlor
flygande

landar i väktarens
handeld

*

(rosenmolnsåder)


rosenmolnsåder


strimman i
gryningshimlars

öppnade
segel


tyllgardinens
tunna
skirnät


fläktar lätt

i brisens
tassandesteg

*

(hur skall)


kunde jag
skriva tyngden
i mitt bröst

vad skulle det
hjälpa

varför skall jag

det vore att
smutsa vackra ögon

till döme


tyngden
växer


hur skall jag orka resa

*

(falnade)

falnade
bokstäver


ligger utspridda

vem binder dem
samman

*

(skallet)

skallet
skär genom berget

spräcker
stenarnas ro


hon vilken vandrar stigen
hennes hjärta
gav

skall


innan det brast
i tiotusen blodpioner


oblatseldar
brinner


i hennes lyftade händer


hon är en eldfågel
vit

näri hon kastar sig utför stupet


vindarna
skyndar till


bär hennes livslåga till flodbädden

där den oanade väntar
till tröstansro


han öser hennes sargade hud
med kärlek

*

(avskurna)

mina händer

äro avskurna


stubbar
utan ovansidesskott


vissnade blad
virvlar


runt mina fötter


rötter reser vida
helt
utan


ert
varse


mina händer är
avskurna

*

(aftonregns)

aftonregns

ädelstenar
kristallrena

faller
mjuka


rör vid kinden
förenas med

saltstänkta klippor

min fingrar
söker
fäste

anemoner
vita

färgas

röda

Inga kommentarer: