måndag 26 augusti 2013

den 26 augusti 2013

(rosenobsidian)


obsidian

under rosen
ur rötter


vandrar du
ur grottor

skalbagge skimrande
skönhet

så nära
så fjärran


inför hösten bäddar du

ellipsens

oändliga vishet

ur allt det du såg i din vandring

*

(hornet)

hornet ljuder
ur havets händer

han rider
en klippa

manar dem alla
in i kretsen av
råd

slagen har haglat
tillräckligt
länge

*



(ädelstensängder)


ur nattens
ädelstensängder

lyfter makaren

med vidbredda vingar

lyfter en andning
i rörelse


väcker drömmarens
järnkittel



makaren svävar ur

vingar släpps
ädelstenar
bilder i grytan


virvlar
stannar

o
ädla gryning

makaren
lyfter ur grytan

duken

lägges varligt
inöver drömmarens
ansikte

med en lätt rörelse
väcks drömmen ur moln
in i liv

makaren sjunker
är ett med dagens ädelstensäng

natten är i gryningsvardande

*

(uppspottad)


var jag


sköljd upp


vari låg jag där i stranden
havet spottade upp mig på stranden



så länge snubblad
i djupen


havet spottade upp mig
på stranden


stormar tjöt
vågor steg höga


varsamt
hyssjade jag


drog upp den trasslades ryssja


Inga kommentarer: