fredag 11 juli 2014

den 11 juli 2014


(bergskam)


han glider
nedför

klippan


klippan är berget
med mossa av månmoln


bergsås
bergskam


hon kammar en dotters
utsläppta silver


flätar gyllenband solröda däri



det dansar en kvinna
för en man


på ett berg

där
 dansar hon alltid


bergselden
tonar
röd

han väcks

av fågel rödbrösts
tonvingar


den
vilken vandrar
till sjön
*

(vinge skadad)

hon bär en
skadad
vinge


den högra handen
vreds ur led


vingen
släpar hon efter


säg mig
fågel

vad
har hänt

*


 (du vackra hand)


så älskar jag dig


du vackra hand
i vilken jag är



upphör ej


upphör aldrig med
nyfikenheten

detta
vetgiriga


barn är nyfikna


hjärtat
viskar pärlstigen


och detta giriga är det vackra giriga
detta är att omfamna

alltet

i

förundrandes

beundrandes

kärlek
*

(tätt)

han lägger sig
tätt intill marken


morgonhudens
fuktade in i  djup tonande


din
närvaro andas ännu


dina steg
här
vandrade


alarna viskar


hon steg in i sjön


hennes ådror
puls


rör vid din strand

han viskar
de ännu orörda orden

*

(bergsvioletta)

bergen bär
violetta mantlar
skira slöjor av vitt


herden
följer stigen
molnen nynnar



olivträden
in i dalen


är deras vilokälla


bergsskönhet
fyller


herden ögonrymd


där mötte han en kvinna

*

(barn vackra)


barn
vackra barn

vattendroppe i havet

skymningsdagg
gryningsdagg

barn vackra barn

i hjärta
i

hand

så är

vi
barn


i skönhet

*


(målar)


jag målar
med aska

pannan mins mitt


en droppe källvatten
i skålens kristall


ett korn av salt
kom ur midhavets slända


hon spann vägen
ur tråden

asken visade hän
i givelse


i fjärrans nära
tänder jag elden


askan bar till

*

(”)

töm dig på allt det du vill
sakta ser du allt klart

*

(”)

töm dina händer på taggarna ur ditt bröst
lägg taggarna varsamt i strandens jordmån
se taggarna blomma
lägg dig helt stilla i floden
skölj dina ögon i det tömda

*

(”)

rörelsen är ett sammantaget mirakel
minns att mirakler ständigt är närvarande
ty mirakler är
just
liv
liv är en inandning i utandning
så det tagna här är inte stöld
det är ditt tack att jag är i rörelsen


Inga kommentarer: