måndag 28 juli 2014

den 28 juli 2014

(nätväv)

nätet
är

vävt i åtta
i nio

tråden spunnen

av

himlars guld

socker


skymningen gav
saltkornsdroppar

gryningen förde dem samman


nätet är helt
nära den tolfte
månporten


ett marängmoln

*

(vad har)


vad har jag vetat
om

att älska

vad
vet jag
om att älska

vet
veta

det går ej att veta



kanske var jag

är jag
ett vetekorn


kommet ur
den torkade
spruckna
jorden


mitt hjärta
är


en blödande flod


jag drunknar

*

(svalka)

svalkan
söker jag


lutad
till

trädet med den vita stammen


skådar
in
i


sjöns
skimmergröna

med stänk av järnhalt


lyfter
blicken


möter
städse röda
bladen


passion
skönhet


en susning drar genom
öronen mina


ett minne
ur ett rothav


*

(samlade)


de ljusa
är samlade

i skogen
med de sällsynta träden

så älskar dessa folk träden


stammarna
skimrar

in över hav
ljuder


druidens stämma


från templet svarar
en kvinnas silverrena sång


dessa bådas ett
rör djupt vid


människoflodens
släckta lanternor

*

(flodfolken)

flodfolken visste
hur träden bjuder
färden

nedför

hur vassen flätar
sammanhållande
band


när färden är nådd
stranden


löser vassen flätorna


stiger träden
in i skog


bugar flodfolken
i hjärtglöd


tacksamheten
i rakt nedstigande


vattnar
svartnade
kol

*

(hudtvagan)

så tvagade de huden


tills huden
förenades
med allt


så lever de
i
med


de glömde sina vill
ty de såg livet sina av detta vill


i vilje
glömde de
och detta glömde var skönhet
ur detta glömde
steg klarhet

icke jag
gudomen i mig


mitt hjärta tillåter jag tala


detta var
detta glömdas skönhet

*

(”)

dessa separerade ej kärnan
dessa kupade händerna
jordbäddar runtom
i dessa händer växer viljeträden

*

(”)

kärnan bär hela stjärnrymden i sig
detta vet barnen
upplevandevet
helt utan
åtskillnad


Inga kommentarer: