lördag 5 juli 2014

den 5 juli 2014

(landning)


landade
du

någonsin

du vackra frö

mitt hjärta
fyllde dig med kärlek

svävar du
bortkommen

i en sfär av toner

du ej
når


landade du


så svag är min
andning


vi inväntar
handens fullbordan


den hand
vilken upplever

den du
är

*

(under ifrån)

livet stiger

under
i
från


ur hjärtskogen

vari
bladen andas


rötternas mening


där skalorna
tonar


löser

gränssättningar


från
i
under


stiger livet


hör du icke
skapandesångerna


ur dessa vinterfrön

*


(sår)


du
ber mina händer


ur källan
du

sådde


sår du


sår


kan

blöda


sådde du
klöste du sår


blödande sår



färgar
skymningens
eldhav


i visshet av
läkandets
kraft


i visshet av


gryningsfågelns ton

*

(näktergal)

näktergalen
sjunger

i mitt bröst

hur
kom du in


du lyfter regnen
ur mina torrlagda stränder


ur vilan

jag
fann


i en pollendroppe


jag sjunger till lindrande

*

(ebenholtsask)

hon är 
en
 

ömtålig stängel
 
vek
 



spröd
 





bär elden i
 
bergsåder
 





vari blåklockan tonar in
 




klippor
 
andas röda strömmar
 



sand
 
strilade hon
 
genom fingerstjälkars
 
öppnade bön
 
sand
 
lagd i
 
vila
 


strömmar röda
 
andas
 
klippor
 




vita fjädrar
 
är satta
 
i
 

bergsträd
 





hon stiger in i tjärnens
 
lotusandning
 




lägger hjärtat
 
i asken av ebenholts
 
hon täljde den med månstrimma
 
intarsia ur mahogny
 



ögonens
 
glasmosaiker
 
klarnar
 




hon lyfter händer in i stjärnmoln
 
askens lås är mässing
 
ur stjärnsmedshänder
 



nyckeln lagd
 
gömd
 



i den trettonde lotusen
 



så är det
 
slutet
 



den vilken ej söker
 
skall finna
 


*

(strofer)


samlade

i strofer


skrider de


in i ringen av



beresta stenar


skeppen följde havet


vinden
bar

fyllda segel


ark med tecken


av sällsynt
art


en strof var bar de


nu
andas

helhet


och en gång
var dessa stenar korn

*

(”)

i varje andningsstrof sår du den du är
du andas gåvor när du andas rent

*

(”)

det finns inte en orsak att tysta det upplevda, låsa det upplevda inne
så länge det upplevda kan vara en droppe
en kristallton vilken kan visa hän
öppnas in i är
det upplevda är ej; jag känner
är ej; jag tänker

*

(”)

objektiv sannhet är ofta fylld med kärlek
den sannheten är för det mesta avskalad
fri från subjektets vresighet

*

(”)


kanske kan du ej förändra det vilket var det förgångna
du kan leva med de tre bladen samt hela de strofer där pennan blödde

*

(”)

finns orubblighet
hur kan jag då ha varit ett berg viskar kornet
ett berg vilket vandrade vida till hit




Inga kommentarer: