torsdag 24 juli 2014

den 24 juli 2014

(undanglidande)

hon ser
den

undanglidande blicken



säger

här
tag dessa stavar
till

stadga


halka ej
i dina egna lögnpiruetter


finns
fäste

i jordens hjärta


sannhet är urkoden


lämna den ej

övergiven

*

(fågel brun)


molnen

är valar ur himlars
hav

seglande
mjuka
andningar

tag denna fågel i din hand

upplev
fågelns hjärta

solvinden sveper vida

marken vilar
kommen ur natt

fukten
lapar bladen
in

släpper
pärlor fria

fågel
brun

vilar i dikeskanten


flyg
flyg
min vackra vän

in i molnskogarna

*


(havshår)

havet
släpper ut

sitt långa hår


fem floder
strömmar

uppströms


lindas mjukt
runt
stenar

ur börd

väktare håller
berget i händer


släpper berget ur grepp


berget är
den mjuka fläkten


vilken smeker
din hettande panna

*

(järnrosor)


du
rör vid

min nackes utbrända
blad


axlar bär
ok

smidda ur järnhård
viljas grepp



rostrosor
skiftar

in i gröna
bladkransar


du
blåser askan
stiger
upp


in i fjärilsvinden


tvagar
mina händers
handkartors

sorgekanter


havet
sveper upp
över klippans kanter



hedens utbredda
ljung


strålar
honungsdoftande
djupvioletta


stenar
menhirer


stigna ur skepp


ur
ellips


bär stämman
jag en gång lät höras



manar mig
lyfta det jag släckt


ur den ännu pulserande glöden


du kysser min nackes tömda


varvid
järnbanden

låses
upp



jag bär ögonrosor
i håret


svarar din hand

*

(solbladsdag)

solblad
omsluter dagen


träden
är

stilla
stilla


andas
sakta


skrider lugnt


in i havets svalka


viskar


människoblomma
följ denna stillhet


*

(icke)

stranden
har icke

rört mina fötter


sjön
ej kysst

min hud


vassen ej fröjdat
mina sinnen


näckrosbladen
ej skimrat
min själ


tyngden
gräver ned mig
med allt djupare spadtag



snoken
hör jag strömma
följa sjöleden den följer


så lever skönheten
i sinneshuden

*



(knastrande)


gången knastrar



under
dynornas rörelse


oklädd
närhet


möts av

hennes sommarblad


rosentemplets
silverklockor


vaggar
spröda toner


hör du dem
röra


din vandring

*

(”)

slutsatser är ju egentligen
slutna, låsta dörrar
frukta ej dessa dörrar
öppna dem
det är av godo
öppna nedlagda
arkiverade fall

*

(”)

varje hus har en så kallad skräpkammare
är den ej öppnad på länge öppna den försiktigt
för
sikt
innehållet kan välla över dig

*

(”)

är inte levnadsvisdom just stillhetens andning
barnet i modern, livmodern visar detta med tydlighet




Inga kommentarer: