fredag 25 juli 2014

den 25 juli 2014

(flyga)

jag ser dem
flyga


trenne
tärnor
är fem


vingarna
utbredda
stilla


en delar av luft
bärs


sjunker sakta
i cirklar kysser havets


spegelblanka yta


öppnas
spegelns seende yta

*

(enögdsandning)

andas den enögde



med
ögonen tvenne slutna


släpper
pilen fri


med brevet
lindat om


om

utan riktning


pilen vet

sitt
sikte



*

(sandbrand)


så brinner sanden


skapar
glasskålar


bjuder den törstande

vatten

ur
oasen


*
(han)


han
med den skimrande huden

vilken aldrig kom

jag släcker
ögonen mina

*

(ett vet jag)


ett vet jag
jag lämnar ensam
kom
ensam

fylld med
kärleksregn

*


(sjödroppar)


jag ser dem flyga
är det moln
är det

tärnor
svävar
högt upp

i cirklar

kanske är det måsar
vilka viskar
se

se

cirklar
cirklar

fläktar
de bristande själarnas stigar

sjunker
sjunker
sakta in

i havsband

stiger upp
sänder

glittermolns

sjödroppar

*

(brevet)


brevet
aldrigkomna



så länge
har jag


blickat in i solseglen

blickat in
i


himlahaven
jordehaven


blickat
längtat


sett

så länge
har jag blickat in i solhaven

viskar

jag

är


jag har följt
molnhaven
jordehaven
molnbergen
molnträd
molnblommor

länge

längtat

blickat efter flaskpost
ett tecken
klart
rent

blickat efter en duva

ett brev
med solgyllenband

detta brev detta ark detta blad


rullar ut
sig

med orden
vilka säger mig

klart
tydligt

att

du älskar mig man



så länge
har jag skådat
väntat

nu

nu inser jag
kanske äntligen

just nu

inser jag

alla säg inte emot mig


inser jag
att mina händer

brister


jag ser molnen
lösas upp


jag
är

icke

*


(marklyft)

i natten

höres
fåglar


lyfta marken


hennes hud
är


böljande siden


kvinnor lyfter
sänker

svävar
dalar


sidenhud


fläktar
sömnens
bladriken

*

(infångad)


infångad

i ringen av

eld


sitter

en kvinna


händerna
doftar örter


hon sattes
där


till att skimra

de
oklaras

*

(såg du)

såg du
den enögde
den vilken reste sig ur
bergsgrund


mossa veckades
i mjuka fall



jordkorn flög ystra


kroppen
den enögdes

doftade bark

liknade en fura

kommen ur bergsgrund

såg du
den enögde skåda
ut över resta murar


plockade stenar
ur murade fängsel


väckte murarnas ögonbruk

såg du
den enögde
blicka

med det öga du slutit

den enögde
blickar
in

med de
du öppnat

*

(”)

kanske lever örnen i ditt bröst
kanske huvudet ditt
är berget
kronan din
redet
så viskar orden ständigt
i begynnelsen är ordet
en påminnelse
ändå söks gudarna utanför bergsporten

*

(”)

ser du bönans växtkraft
böna liknar bedja
ser du bönens växtkraft


*

(”)


ser du molnen
dessa är det människan borde vara
ser du floden
denna är det människan borde vara
märkligt att hon sätter sig över
allt det hon är

samt etsar katastrofer på livsväggarna

Inga kommentarer: