söndag 6 juli 2014

den 6 juli 2014

(ja)

ja

sju röda fåglar


flög ur
hennes bröst


tolv korpar vakade i ring


hon talade
vigdas
möte

där cirklarna
 är


seglande lanternor

*


(purpurskira)


luften
genljuder
av havets vingar



valar
lyfter sånger

in i klippors
öppnade händer



vassen andas seglarnas färder


näckrosor
svävar


i purpurskira slöjor


han drömmer
strändernas nuddande närhet

*

(själskupa)

jag kupar mina händer
runt själen


håller samman
splittereldarna


jonglerar
med eldklot



floden ber jag
ebba ut


jag vrider mig i kramp


luktärten viskar


helt stilla



allt är väl


minns du
doften


jag pudrade in i
dina ögon

*
(få)



låt mig
 

 



återförenas
 
med det hav jag en gång kom från
 




där vatteneldar
 
färgar
 


skymning i järnklanger
 



värmer
 
ljusgnistor
 






sju röda fåglar
 
flyger ur hennes bröst
 



tolv korpar vakar i ring runt
 



hennes vidöppna
 
rosentempel
 





han är given pilen
 
med eldblad
 





bågen är en helad cirkel
 



hon sjunker
 
in i
 


givet
 
svar
 

*

(solpelare)

solpelare
rör vid markerna


oändligheten
rör vid
grästes plymer


sfärernas
toner


stillar
själens längtan


solpelare
baddar
den tärdes panna



tjärnen
är

en strimmas
glöd


i midnattsgryning

*

(”)

lyssna djupare
tag ej för givet att de du möter
uttalar sannhet
håll ditt hjärtblad rent

*


(”)

var ej tvättbrädan där de gnuggar sin byk
det fäster alltid vid en del av det de vägrar se
eller erkänna

*


(”)

bryt ej blommans stängel
blomman bryter ej din ryggrad

*

(”)

det går att beundra det sköna
utan att slita det ur dess fäste/bo




Inga kommentarer: