tisdag 8 juli 2014

den 8 juli 2014

(snida)

och han snidar

nattens
ebenholts


alabasterbladen
andas

pärlemorstränderna


in i
hennes uppstigna hud


han ler
kärlek


*


(sitter)

de sitter där


inunder


i rothavets
knäfamn


modern förtäljer barnet


sagan


detta träds
saga


hur trädet
nalkades stigen


ur bergsöga



en kvist älskade jorden


och barnet
sträckte händerna


in i

molnen klarnade


jag är
trädet

*


(koppblad)


bladet
i koppen


seglar runt


cirklar
cirklar


vilar i lä
i sunnan



skådar
in i

mina ögon


bladet är en bubbla
ett öga

vem lade
dig i


så undrar
den kvinnan


vilken lade bladet
i vattnet


och ögonen är icke mina
och är mina

*

(tecknad)

han

tecknade

hennes
ansikte

med kol
lyft ur elden


trädet bragte bilden


han svarade
tonen


henne
väntar han

i kammaren


han tänder eldskålen
var natt att lysa hennes väg



bilden
bar ugglan

in i skogen
däri träden susar



så var hans bön

till ugglan med eldögon

*


(teceremoni)


porslinsväggar


så tunna
skimrar ljus

in
ut


bär värmen
in i händer


vattnet är kommet ur källan


kannan
är värmd i elden


jag smulade bladen varsamt


serverade drycken
i kärlek


andas vi in
alltets
oändliga kärlek


andas vi ut
lugnets tillitsceremoni


och jag hör
körsbärsträden mogna

*

(tystnaden)




tystnaden är en vinge
 
vilken vilar runt min rygg
 






tystnaden är en vinge
 
fjädrar är
 




skimrande
 
i natten
 





sorgens vinge
 
bär jag runt
 
mitt hjärta
 





tystnadens vinge rör vid
 
stämnyckeln
 



lev i mig
 
och du skall se
 




gardinen fläkta
 


det
 
är
 


din andra
 
vinge
 





han sitter i lä
 


lutad till väggen
 




rest vida
 
från
 

bruset av stadskärnor
 





en cello
 
håller han lutad till bröst
 


varsamt har han
 
stämt
 





blodet i strängarnas
 
tonarter
 




han lägger vandringsstråken
 
till
 




i städerna
 
ljuder helande
 

öronbalsam
 





snäckorna i havet
 
ler stilla
 

så är det
 




tystnaden är
 
kommen
 

*


(”)

i allt det du inmundigar lever allting
riskornet är inte bara riskornet

*

(”)

se bortanför det du tror  är verklighet
befäst din tro i det tro är
så öppnar verkligheten
verkligheten.
det ni säger är overklighet

*


(”)

se fröet i den vida eken almen asken trädet
allträden
så kan du se fröet du en gång var samt är
det så kallade upphörda
är ej upphört
möjligen har du släppt skalet in i spirande

*

(”)


jag ser alla dessa vuxna främlingar
främlingar inför varandra
och jag ser barnen innan barnen blev främlingar för varandra
innan barnen blev formade in i det uppväxande
det vuxnas släkte
jag ser träd gräs moln
hjärtat säger
det indelade var ej urmeningen
i en stund möjligen
för att snudda vid delen i helheten
barnen vet trygghetens skärpa
tryggare kan ingen vara än guds lilla barnaskara
så höres sången
med avseende på att ingen är allting är detta himlars vida
oändlighetens vishet


Inga kommentarer: