måndag 14 juli 2014

den 14 juli 2014

(tystnadsdotter)

dotter
av

tystnad

stryk kapuschongen
av ditt huvud

dölj ej ditt ansikte
skym ej ditt ansikte


visa
dina ögon

tystnad av
dotter

öppna
dina ögons
stämma

skym ej ditt ansikte
i värn av andra

du är vacker

dotter av
tystnad

*

(allt)

allt
kära

är summan av
origos
spräckta

bojor

ser du
de stora djuren
flyga

med vinden i lätthet

*

(triptykögon)

mina ögon
är triptykens trenne


bottnen är
en bärande tavla

en grund


gångjärnen
kugghjulens
samverkan


rökelsekaret  svänger
fram



svänger åter

kedjan
silvertråden


virkad av fingrar

i den
hänger
karet


ur himlars grund


å är himlarna jorden

triptykens
trenne


är ögonen mina

*

(ordfall)


ett ord
föll in i floden


här har jag suttit
länge


på denna sten
i denna stenhand


floden virvlar
blad runt


stenen är lotusens
solö
mittöga

med ett metspö

utan hullingar


med krok böjd av
hennes silver

ett ord
föll

in i floden

minnesfloden

jag inväntar
dess nödhand

*

(stiger upp)

jag
stiger upp

in i tyngden


mitt hjärta
gråter


så trött på detta vakuum

skalbagge
scarabe

låt mig
se

dina regnbågsvingar


jag minns ej längre

hur vajrarna
kom att lindas

*

(”)

triptyken har trenne blad
altarblad
trenne historieskrivningar i helhet
viskar hjärtats altargärning

*

(”)

öva dina händer att känna livets mjukhet
ur kännandet sjunk in stig in i upplevandet av smekningen
ryck ej undan dina händer

*

(”)

ljud i sömn förstärks hundrafalt

Inga kommentarer: