fredag 18 juli 2014

den 18 juli 2014

(tonfall)



tonfallet
stannar


stelnar i en sekvens

av
stillhet


han med bronshud
med korpsvart hår

lyfter händerna med
slutna ögon


släpp dina hinder kära


tonfallet
sköälver

han dyker in i
vattenfallets

tonhöjder

jubelrörelsen
lyfter bladen av ögonen

*

(tyngdhänder)

tyngden
i mina händer

drar mig
ned


jag draggar i floden
efter

de förlorade
mynten


kastas ut
över

kanten


är jag ett vattenfall

i vilket du kan vila
din blick


mynten
är


dropparna

vilka skapar

helhet

*

(elda)

kunde jag
elda allt detta

leva med
en pensel

ett tomt blad


så skönt för mina efterkommande


så kan vinden

sopa undan
askan

*

(kärleksbönen)


kärleksbönen
bar jag med mig
in i

livet

hördes
bönen

slutligen
lärdes jag

att ej höra min
kärleksbön

portarna
livsportarna
slöts

sakta

*

(sorgblick)

sorgen
i hennes blick


tjärnens
mörka djup


i visshet av
det kommande


så gärna
hade jag


stannat ännu en stund

drömmen
hanns ej svaras

*
(”)

sjöns krusade yta visar det förebådade
kommande
varje krusning är en springa
en seendemöjlighet

*

(”)

hur kan så många ord uttalas utan mening
träden susar
allt är meningsföljaktighet

*

(”)


skanken
har långa ben
därav utför skanken hopp
höga hopp
hoppgivelse

*

(”)


allt kroppsligt kanske är templens marmorpelare
i de så kallade mellanrummen är anden
så mötas dessa genom tempelmakaren
genom stenmakaren
genom allts själssvarande
själsdelare är ett vackert ord





Inga kommentarer: