fredag 11 november 2011

i en av trädets alla ringar

det fanns en
i en av trädets alla ringar
andades ett handminne

en ungkvinna
en kvinna
vilken rörde vid stammen

redan då var för kvinnan trädet mäktigt
i denna stund är trädet mäktigt ståtligt
en bit högre
rötterna är

mannens händer är ådriga av arbete

så länge hon
kunde minnas hade trädet
dansat

kittlat hennes hud

modern

jordens moder

hösten är kommen trädet har släppt sina bladfåglar
fria

händer hade ej plockat trädets frukter
mogna frostnupna hängde de

kvinnan nådde ej
leende såg hon frukterna
gyllenpärlor i trädets nakna fingernypor

lanternor kanske

kvinnan lade sig runt trädet
en sjal runt trädets fötter

jag stannar här hos dig
inväntar lykttändarens fingerljus

trädet nynnade jordens vandringar
in i kvinnan

jordens moder andades in kvinnans okända drömmar
strödde dem i trädets ringar

jag minns din ungdomshand
hur du lade den till mig
hur din hand ännu andades en strimma hopp
en gnista svag
vilken ströps
jag minns din kinds väta
tårarna

jag bär dem i mina fingrar
de skall lysa upp din natt

hon bärs av rötters sånger
till dalen där valnötsträden blommar

Inga kommentarer: