fredag 25 november 2011

vägkorgen

svanen


den ensamma svanen i begynnande grånad

låg i viken

vagga

vagga

vaggandes vind



vaja mina pennor fria



i viken

i det vikta bladet



ligger den ensamma svanen

i begynnande fjäderskrudsgrånad



helt stilla

med halsen böjd

med huvudet under vingen



stundeligen

kisar svanen ut genom



säg

skall du inte resa frågade syrsan svanen



vart skall jag fara då min gemål

ge mål försjunkit in i rutmönster med pjäser

sade med en handspark matt och lämnade mig vilsen



syrsan lade det ena sprötet på sned vidgade blicken i grönskugga

låt mig följa dig i resandevägens kast

tag mig med i din vita famn



ack

vit är den ej längre

så många flagor föll över den ur eldens pyreld

så vacker brann elden

den tog sig ej hur mycket jag än

andades

hur mycket jag än

bad



något

något vred ur de vackra lågornas lyster

skurade golvet det smutsade



syrsan lyfte

stråken till

strängen

spelade mollackord

in i septim



tag mig med

jag ber



svanen lyfte huvudet ur vingen

ur kisandegallret

rätade ut halsen



vad var det

vad var det



lätet



det var knutlåset i ditt bröst

knutlåset brast då syrsan rörde vid den knutna strängen



är det din vilja

din verkligvilja följa mig



det är min önskan

min vilja

ej utbytbar

så svarade syrsan



sätt dig mellan mina vingar så bär vi i vägkorg



syrsan satte sig till rätta

svanen lyfte dem båda

och med ens lämnade grånaden den vita svanen

då de flög in i notus händer

Inga kommentarer: