tisdag 1 november 2011

vägskäl

det vandrar en kvinna

vägen är snårig
fylld med vassa stenar

taggar är kvarlämnade
glasflisor

det vandrar en kvinna
för varje steg hon lindar in marken i
slätas vasskilar ut

vägen är mjukvandrad
i det hon kommer till

vägskälet

en väg är trenne vägar

är tvenne vägar

vägen lyssnar till kvinnans steg

du mötte en groda idag
grodan hade lämnat kroppen

så fint att du lade kroppen i gräset
grodan fylldes med glädje

vilka är dina skäl till vandring

skäl

jag har inte några speciella skäl

lyssnar till
meningen

då har du ju skäl

det har jag
dock ej bakomlurandes
det enda skäl jag har är sannhet

tycker inte om ränker och lister

vägen log retsamt
ränker kan vara bra att hålla sig i på höga höjder
stoppar puckar och annat vilket kan komma farandes i luften
lister är välan bra att täta husets golv tak och vrår
stoppar drag och annat vilket kan komma farandes i luften
vägen fnissade så gruskornen skuttade mellan kvinnans tår
det kittlade så lusteligt så hon begynte dansa där vid vägens punkt

varför skriver du punkt

jo ser du
jag vandrade en väg

ser du liljan
tulpanen
änglatrumpeten
blommor har en punkt däri knoppen är
däri bladen är


jag följde stjälken och nu står jag här

och du undrar vilken väg är din väg

ja
vilken är det

det kan du alltid undra
se vad jag gör

den ena vägen är den andra
den andra vägen är den ena

ser du
de glider samman nu


vägarna hör

samman

ser du maskrosen
den blommar

i hösten

Inga kommentarer: