måndag 28 november 2011

röda tårarnas flod

så många dagar har jag nu vandrat


vid stranden av de röda tårarnas flod



jag omfamnar rädslan

lägger rädsla i ljusets stjärnkorg





segla lanterna



segla



upplys mig



i stunder av



glömska





heden breder ut armar

är ett vidöppet steghägn

hon träder ur skogsgläntas

solgläntning



heden bär ännu ljusskimmergräs

mjukhet välkomnar hennes bara fötter

flyter under hennes valv



varje steg är en svarsbro

frågebro

siarbro



i den stund hon viskar frågan

är svaret redan givet



hon vandrar den vaknes stigar

hon hinner endast plantera tåspetsen

in i heden

så sluter dimman om synbarheten

breder böljande sidenaning



hon andas in doften så ren

så fylldtonande



hon anar byggnader

stiger in i dimmans

vägledande

rörelse



fötterna upplever stenar

mjuka runda med gräsbårder



vid brunnen sitta barden

andas toner vida

vid trädet

i cirkelns mitt

stiger druiden in i rotfästesgrund

sländan spinner

lufttrådars

silke



doften stiger upp var gång hon rör vid rörelsen



händerna är öppna

kännande

med fingertoppar vandrar hon

stannar

följer allt



fingrar möter



läser de fyllda bågarna



läser in det detta är

ett tempel



en ruin

ett slott

en borg

en koja

ett hus

en kropp

ett tempel



de lyfter dimman



hon står i mitten i ringen av

valvens

valvbågarnas förening



upp stiger valens sång

skrudar baldakinstjärnor



kaskadljusen möter



varje



druiden ler rör vid

bardens stämma





vindar viner sveper

regn hagel far



stormar stiger höga sjunker djup



druiden stiger in i krona

väcker bladens

körsbärssång



stilla

stilla



susar bardens stämma



ur ökenhav

stiger djinnen

med stavens

flamma

skimrande



stormar rullar in sig i mantelveck



trenne lärda

frågar

sländan

råd



väcker purpursegel

ur snäckfolkens händer

strömmar pärlamor



hon ser de blå seglen

solfärgas



omfamnas av

granens skimmergröna

djupfingrar



så många dagar har jag nu vandrat

vid stranden av de röda tårarnas flod



jag omfamnar rädslan

lägger rädsla i ljusets stjärnkorg





segla lanterna



segla



upplys mig



i stunder av



glömska

Inga kommentarer: