onsdag 11 december 2013

den 11 december 2013


(solspetsar)

hon knypplar solspetsar
ur pärlemorgarn

ur silkestrådar

till dagens silvermötande 
andning

vari träden viskar

hav

*

(bröstkorn)

kornen
i bröstet
har famnats av hjärtjord

roten är funnen
kornen spirar

stiger ur ögonhänder
in i viljegärning

de kornen såddes
de kornen sås

är det du
var det du
stiger in i det du är

säg mig
hur kan den sådden upphöra
de kornen vissna

molnen smeker mjukt
din

oros panna

vacker är du
människoblomma

i din alltidfägring

*

(blottad tid)

den blottade tiden
är det dragna svärdet

jag  gav dig allt
suddade ut mina givna linjer
till att vara
ditt behag

jag lyfter nu

vingarna mina
är manteln med de skrivna tecknen

*

(kolpuls)

i kolen
andas

pulserar
glöden

av de släckta städerna

mina fingrar
rör

vid det lagda

*

(draget svärd)

den blottade tiden
är ett draget svärd

vilket i kärlek
skär rent

molnens solkade innebörd
av tankar stignakastade

den blottade tiden
är svanen vilken
störtar till marken

breder i kärlek
ut vingarna

samt reser sig
i helgad eld

*
(armlänk)

han frågar
stenarna i havsbädd

han frågar
spinnerskorna
i havsvåg

han gives stenar till
gives tråd till

med hjärtduk
putsar han stenar mjuka

in i vitt
pärlskimmer

trär dem på tråden

skänker
armbandet
länken

till hon
vilken lever vid havet



(eldlagda)

tiden
är

den röda skymningsflamman
är gryningens väckta röda



den blottade tiden
är det dragna svärdet

jag gav dig allt
suddade ut mina givna linjer
till att vara till dig behag

att vara
ditt behag

den blottade tiden
är det dragna svärdet
jag viskar till mig

se dig djupt in i ögonen
håll dig
barnet i din famn

stig in i denna tomhets oändliga
viska jag älskar dig

väck
askbladen


Inga kommentarer: