måndag 9 december 2013

den 8 december 2013


(mjuka händer)

de mjuka händerna

tager
min syn
inom sina


viskar stilla

brunnen
är fylld

brunnen sinar ej


händerna mjuka
de

leder min
syn
inom sina

vi vandrar
osedda

i snötäckta marker

kristalljordarna
bär oss

vi lämnar spåren hädan
efter oss

spårlösa är
stigarnas skönhet

i det hjärtat talar

*

(vad viskar)

tvenne
lågor

tända


vad viskar
ditt högra
i din vänstra

vad viskar
ditt vänstra
i din högra


sakta

viker hjärtrosen ut bladen

*

(sinakälla)

i sina händer
ser hon en sinakälla

i nätterna
ber hon lyktfolken

vandra med henne

bliva
städse

vattna min källa
med
är

*

(sot)

mjuk andas
hennes dräkt

vem sköljer sot vid floden

vad skönjer
stenarna

i askan vilken förs
av vinden


hon lindades
i violetta djup

sömmades med rosenbårder

månskäran stiger ur
pannan

pannloben

facklan tänder bädden


mjuk andas
hennes dräkt

i vitas städer

*

(snöfågel)


det landar
 
en
 

snöfågel
 

i min hand
 



smälter in i hud
 

snöfågeln
 
var
 

den jag
 
var
 

viskar
 

lev
 


och jag gråter
 


ty jag vet ej hur leva är
 



istapparnas toner
 
är
 


vackra
 



Inga kommentarer: