måndag 30 december 2013

den 30 december 2013


(i solglöd)


en kvinna sitter med en kölapp

och det spelar
inte en roll

vilket nummer det står
jag har tappat lappen


jag viker denna lapp
till en trana

var landar du lapp

i

solens
glöd


*

(vindarna)

vindarna
faller


vindarna landar

i molnskogars
gyllenblad

silvrade
andas
marker

i trädens rothav
dessa rötter viskar

fem landar vindarna
och dessa fem

är stjärnans uddar

de hon knypplade i kärlek

urstjärnan

*

(eldflamma)

eldflamma
tänder stenarna i ringen

menhirer
lyfter mantlar

höljer hennes
skådande
ögon

*

(skogsinre)

så är jag i skogen
i mitt inre

skogstemplet
bär vita stammar
stammarna bär städse
eldblad

det hårda
rör vid det mjuka
det mjuka
rör vid det hårda

möten
förståelsemöten andas
skogen

tillförsikt
är ett vackert innebördsord min käre

*

(vinterax)

han kom
ur

sädesfälten
med

vinteraxen

han bar en mantel
gnistrandevit

håret en böljande
sky

ett snömoln

fyllt med
gnistrande
rena

tankar
ej tänkta

doftar ordmjöl


in i bakugnens eld

tideduken
är lagd

nebiaträd andas tedeumgrenar

i gryning vankas
bröd till sömndruckna

Inga kommentarer: