söndag 15 december 2013

den 15 december 2013


de sade att böckerna bands av bladen
inom pärmarna

innan detta kom andades markerna permafrost


*

(sittstilla)


hon sitter
helt
stilla

ögonen speglar
fönstren



hon läser
händernas
tomma
linjer

söker
tecken

efter liv

vägar
till
levande

kupar dem
händerna
runt

lågorna


mina marker är svedda

nu
lagda i träda

träd in i eldringen kvinna


låt oss invänta
glödens ansikten i

bladregnen

*

(ja jag vet)


ja
jag vet
att alla kärleksblad

är
skrivna

hur kan det komma sig

urkällans röst
tröttnar aldrig
omhuldar ständligen

jag

är

så trött
på att höra min röst

så trött på
att försöka
hälsa varje stund i glädje

och detta trötta
vet jag

är
ej tillåtet

och det
det trötta är det vilket jag får tillbaka

jag

jag

vänder mitt ansikte bort
från mig

jag

jag

inte någon annan

*

(regnström)

regn
strömmar

ned för
rosens vinterklättring


vid fötterna sitter
julrosens vita
kronföljen


jonglerar med glitterbollar

klätterrosen
ler i nyponögon

*

(kommet till)


så är det
kommet

smärtan steg åter upp

denna gång
ej mild
ej försiktig

denna gång
med slitande käftar

tassarna
bär ej
timotej i spåren

*

(smultronblom)

smultronblommen slumrar i dikeskanten
in under granens lä

*

(nattstäder)

jag tvagar nattstäderna ur mitt ansikte
nattstädernas vackra vandringar

stiger in i
vore jag
ett levande liv

inväntar nattens diamanter
*


 (skrivna)



jag vet
 


att
 



alla kärleksblad är skrivna
 



skrevs
 
skrives
 
alltid
 


ändå
 


är jag så trött
 
så trött
 


 
mig
 



fjärilsmussla
 
slut
 
mig
 

i din hand
 



för mig till havets botten
 
vagga mig i korallrevssträndernas
 

skönhet
 

Inga kommentarer: