onsdag 4 december 2013

den 4 december 2013

(handsegel)

handsegel
svävar


skuggvingar

moder
förtäljer barnet

vaggavind


handsegel
följer vinden


barnets kinder
är rosenvinden

ögonen gröna
smaragders bladregn


in i blå safirers

strålandedrömfärder

barnet
somnar leende

i vaggavindens sagoandning

*
(djupögon)

ögon
fyllda med djup

längtar
mitt hjärta
till dessa möten


möten vid lägereldarna

möten
däri

orden är

gnistorna

*

(åderlåten)

tömda

åderlåtna är
fingrarna mina


endast tyngd
skänker jag

är tyngden
den enda gåva
jag kan sända vidare


så lyft mig bort ifrån
lyft mig in i tystnadens

bortseglande molnskogar


friden
den barnet drömde
in i barnsben

vem
kastade den undan

vem
skar djupen
i min förtvinade livsväg

tömda
åderlåtna
är fingrarna mina


så dölj min åsyn för världen
låt dem slippa se mig

bygg
fängelsets murar
ogenomsiktliga

låt mig ej driva
knivarna djupare

*

(en gråtöcknad)

det vandrar
en gråtöcknad
rosenbärerska

i fjolårsvisa stigar

bär vissnade
stjälkar i händernas sinan


hon tappade lågan
i flodens virvlande stendanser

klor
rev hennes hud

skuggan hennes
är den vilken skyler henne

skam
skam känner jag
i det jag ej förmår lyfta mig
ur askbädden

skam
skam att jag låter
detta

med mig

ske

Inga kommentarer: