lördag 14 december 2013

den 14 december 2013

(faller mjukt)

stillhet
faller mjukt in

lätta
svävande
vita

pudrade
andas marker

smälter
in i dina händer
skänker

doft

ur urkällans rena kärlek
till allts liv
och modern ler i urgrunden

*

(tjärnsten)

vid tjärnen
sitter en sprucken sten

jag föll
i mitt tvivel
mot kanten av mig själv

tjärnen baddar stenen
ditt tvivel kom att öppna ditt inre

det spruckna är ej det trasiga
det trasiga ej det spruckna

det är
vägen in

hör

vårt hjärta
andas i vinden

*

(tjära)

jag kokar tjära
ur asfaltsbädden

maskrosor
lyfte täcket

ekan
ber mig
stryka bottnen

med penslar av
hjordvandringar

*

(trädringar)

i ängen av trädringar


skimrar
i natten


tusenskönor

vita

silverlågor bär de
i sina händer

tänder stjärnorna
i hennes diadem

*

(att)

att uppstiga
är ej att instiga
att instiga
är ej att uppstiga
dessa är
instigande i uppstigande
i nedstigande
i förenande av det vilket tros
vara riktningar

*
(följ)


hon sade
vid stranden
i det bottenlösta

följ detta nät
trådarna i väven
håller oceanens
pärlor i fjärilsmusslor

pilgrimmar bar dem hitom in

hör
snäckornas havs
vindar
ljuda

*



(nå)

du 
spräckte isen 

för att nå lågan 

du sprang in genom den lagda väggen 
jag såg dig 
lägga händerna runt mig 

utan att jag 
märkte 


du 
lyfte mig 
till dina läppar 


rann 
ur 

*

(asfaltsbädd)så publicerad på poeter.se
i ängen av trädringar


skimrar
i natten


tusenskönor

vita

silverlågor bär de
i sina händer

tänder stjärnorna
i hennes diadem




vem håller i detta plektrum
vem frigör tonerna
och ser du detta med öppnade sinnen
vad ser du
du ser
just

droppar


och

stillhet
faller mjukt in

lätta
svävande
vita

pudrade
andas marker

smälter
in i dina händer
skänker

doft

ur urkällans rena kärlek
till allts liv
och modern ler i urgrunden

till hon
vilken rör i grytan
den svartmagade ur järn
kommen

hon nynnar med klarstämma

jag kokar tjära
ur asfaltsbädden

maskrosor
lyfte täcket

ekan
ber mig
stryka bottnen

med penslar av
hjordvandringar

och
där


vid tjärnen
sitter en sprucken sten

jag föll
i mitt tvivel
mot kanten av mig själv

tjärnen baddar stenen
ditt tvivel kom att öppna ditt inre

det spruckna är ej det trasiga
det trasiga ej det spruckna

det är
vägen in

hör

vårt hjärta
andas i vinden





Inga kommentarer: