måndag 2 december 2013

den 2 december 2013

(sannhets korn)

i nordanvinden
sitter ett korn av sannhet

i gnistrande klarhet
viker fjällen ut mantlar

flyger vida med kornet
planterar det

i krukan hon bar till brunnen

brunnen
vilken gav kornet
svarets rena klang


varvid

hon mötte stigen i tillit

*

(vagga vagga)

vagga
vagga

bröst

i solnedgångens
sista

däri solpenslar
fjädrar

målar ögonoceaner röda

gunga barnet
i trädgungans
mjuka andning

segla
drömlanterna

vagga
vagga

bröst

*

(rör)

vindar andas i rör

hud
knottras in
till märgen

vindar andas

frigör vattnets strömmar

i din
låsta

kropp

*

(ansiktsmålning)

ditt ansikte
andades mina stigar

i nätter utan tofflor
barfota i frostmarker

ej i lä
ej i värn

mina stigar
andades ansiktet ditt

morgonvinden
suddade
ut

stigen

jag faller

en stilla stjärna

vit

smälter
i sjöns ännu ej islagda

*

(ögonrönn)

jag täljer staven
av ögonrönn

hängen skrudar
drömträden

jag lyfter staven
av ögonrönn


täljer skeden

lyfter locket av
bröstgryta

järnklang
ljuder

järtecken

grytan kokar
vilda stormar

jag ser
dem

virvla

varsamt sträcker jag
rönnstaven i

rör vid stormarnas vilda

locket
förmörkelsen
glider undan

*

(vindmästare)

vindmästare
vindens mästare

hon andades dig

tala in i ögonen mina
lyft hättan
av kronbrunnen

brusa källa
ned
in
igenom

led mina stigar

in i grottan vilken talar

dig
andas hon

*

(dolk)

närmast hjärtat

bär hon
en dolk

hon täljde dolken av silverådror

skaftet bär
ädelstenar

hon frågade bergsfolket

skogen bävar
skogen darrar

hon knäpper upp bröstet

nu
lyfter hon
dolken

sekvojastammar
sveper in henne i röda mantlar


frid
andas
hon

lyft

ur

Inga kommentarer: