fredag 6 december 2013

den 6 december 2013

(silverbjällra)

still
stilla

stilla ro

klädnaden
utbredd

in
över

skogsängder

vandrar i händernas
vävarmönster


följer kullar
följer dalar
stigar åsar

möter
vildblomstrens nu vita
fägrings rena doft

ro stilla
stilla
still

silverbjällra
i handen min


dina steg
över tröskeln

glömmer jag ej

*

(löparvindar)

vindarna
löper med mjuka tassar


sträcker
vida

gnistrande toner
in i trädfingrars
vinterkastanjetter

hon löper med de vita

vitfolken
gnistfolken

andas
stjärnbäddar

*

(faller om)

tystnaden
faller om

ögonen mina
händerna sträcker jag

in i
vinterträdens oändliga
skönhet

viskar

lyft mig
in i denna tystnads vingar

bär mig
in i kristallvärldar

så skall jag

kan jag
stråla
i nätternas långa

*

(vajandegran)

vaja
vaja gran

bädda
bädda
du vackra

markerna in

gnistra vind
in i skogarnas
skuggpelare

vaja
vaja

rör vid
bäckens fjällstäder

*

(tomhetslyssnan)

lyssna
till tomheten i ditt hjärta
hör tonen
tonen den fyllda stiga
in i dina tömda stigar

se dem sväva
slöjorna i dansrörelse


meje




vindarna
 
löper
 

i nätternas suddade dagsmejestigar
 



 
tydlig
 
är bilden
 



skimrandevita
 
mjuka tassar
 
rör vid
 

hennes somnade
 
vakandehud
 




vakarnas
 
vidgade pupiller
 
rör vid isens råmande
 




gnistrande mantlar
 
skänker
 
tystnad
 



tomhet
 
tomhet
 

möter
 



hon kupar händerna runt
 
mitt ansikte
 

andas rimfrost
 



frekvenstonen
 
stiger
 




mitt ansikte är blått
 

jag spricker i tusen iskristaller


Inga kommentarer: